Oppiva ja joustava henkilöstö kiikarissa

5.10.2017

Lounais-Suomessa eletään nyt ihanan, mutta erittäin vakavan ongelman äärellä. Yritysten kasvun vahvistuessa on sangen haasteellista saada nopeasti töihin isoja määriä uusia osaajia avainhenkilöpesteihin. Heistä riippuu osittain saatujen asiakasprojektien, kasvun skaalautumisen ja laadukkaiden toimitusten onnistuminen. Alkuvuonna maakunnassa 56 % yrityksistä kohtasi positiivia rekrytointi-ongelmia!* Vaikka Satakunnassa huikea tarve on pikkuisen kätkössä, yritysten tilauskanta vastaa komeasti vaikkapa Äänekosken biotuotetehtaan volyymiä. Asiaa on vain vaikeampi havaita, itseasiassa meidän itsemmekin. Muuttunutta viestiä meidän pitää yhdessä viedä vauhdikkaasti erilaisille pääkallopaikoille. Täällä kauppakamarissakin valmistellaan välineitä ja tarinoita tässä mielessä. Havahdutaan ja havahdutetaan nopeasti muu Suomi.

Myös konstit ovat monet. Nopeita, joustavia ratkaisumalleja tarjoavat henkilöstön saatavuuteen erikoistuneet yritykset, rekrytointifirmat, headhunttaavat tiukimmat paikat ja yhteiskunta tekee oman osuutensa. Haastetta tulee (taas kerran) aikajänteistä. Miten vastatataan tarpeeseen tässä ja nyt? Miten tulevina vuosina ja miten alueellisesti pitkällä tähtäimellä? Satakunnassa etsitään kiivaasti vastauksia yhdessä valtion kanssa nopeiden keinojen osalta. Esko Ahon raportissa halutaan nopeita, tuoreita malleja, joiden aikaikkuna on nyt.

Olen ottanut tuntumaa moniin asioihin, mm. amisreformiin ja kuulin, että 4/5 toisen asteen koulutetuista jää töihin 50 km säteelle opiskelupaikkakunnastaan. Pitemmällä tähtäimellä on siis erittäin olennaista, mitä koulutetaan ja miten. Korkeasti koulutetut ovat ehkä tottuneempia liikkumaan kiinnostavan työmahdollisuuden perässä. Opiskelijoiden motiiveja ymmärtämällä osaamme keskittyä luomaan hyviä edellytyksiä satakuntalaisten yritysten tehtävissä työskentelyyn.

Porissa starttaa myös kiinnostava pilotti, josta kiitos Porin kaupungille! Täällä testaillaan korkeasti koulutettujen nuorten mentorointi-ohjelmaa, jonka ideana on saattaa nuoret hyvälle työuralle. Mentoreita löydettiin kauppakamarinkin verkostoista upeasti. Kiitos, kun otitte haasteen vastaan! Iso hyöty tulee myös mentorille itselle, pysymme konkreettisesti kiinni nuorten ajatusmaailmassa ja heidän tavassaan nähdä maailma ja työelämä! Siitä on hyvä ammentaa uusia ideoita. Ja ennen kaikkea, kääritään hihat ja tehdään konkreettisia tekoja yhdessä!

Vauhdikasta ja innostavaa syksyä toivotellen

-Minna