Eurooppalainen yritystukiverkosto Enterprise Europe Network kokoontui Helsingissä

Euroopan komission vuonna 2008 käynnistämä Enterprise Europe Network on maailman laajin asiantuntijaverkosto kansainvälistyville pk-yrityksille. Verkosto tarjoaa neuvontapalveluita pk-yrityksille kansainvälistymiseen ja EU:n sisämarkkinoihin liittyvissä asioissa.
​​​​​​​

Vain aniharva pk-yrittäjä pääsee uransa aikana puhumaan Finlandia-talon pääsaliin ja kaiken kukkuraksi maailman suurimman yritystukiverkoston asiantuntijoille ja johtajille.

Tuo tilaisuus tarjoutui biomassojen laadunvalvontaan erikoistuneelle Prometecille, älykkäitä ympäristöjä luovalle OiOi:lle sekä muovipakkauksille puupohjaisia vaihtoehtoja kehittävälle Sulapacille. Kaikki kolme kiipesivät vuorollaan lavalle esittelemään sinivalkoista ympäristö- ja teknologiaosaamista Enterprise Europe Networkin (EEN) vuosikonferenssin avajaisissa.

Suomen EU-puheenjohtajuuskauteen liittyvä kokoontuminen toi Helsinkiin 21.-23. lokakuuta yli 800 vierasta noin 60 eri maasta. Tapahtuman järjestelyistä vastasivat Euroopan komission lisäksi Suomen EEN-tiimi, joka muodostuu Business Finlandin, Helsingin seudun kauppakamarin ja Turku Science Parkin asiantuntijoista.

​​​​​​​Pk-yritykset ovat hyvinvoinnin perusta

EIP:n varapääjohtaja Alexander Stubb avasi vuosikonferenssin ja hurmasi yleisön välittömällä tyylillään. Stubb painotti omassa puheessaan pk-yritysten merkitystä koko Euroopan talouskasvulle ja hyvinvoinnille. Siksi ne ovat äärimmäisen tärkeällä sijalla myös EIP:n strategiassa.

Valtaosa EIP:n rahoituksesta ja takauksista suuntautuu pk-yrityksiin ja erilaisiin infrainvestointeihin.

​​​​​​​Lisäksi kannattaa huomata meidän vipuvaikutuksemme. Kun olemme jossain mukana, lisääntyy luottamus myös muiden rahoittajien keskuudessa”, Stubb muistutti.

Tulevien vuosien haasteiksi hän nimesi vastuullisuuden, ilmastonmuutoksen ja digitalisaation. Niitä on turha yrittää vältellä pk-yrityksissäkään.

”Digitalisaatio ja älyteknologia muuttaa arkista elämäämme jo nyt. Useimmat meistä taitavat vilkaista aamulla ensimmäiseksi älypuhelintaan sen sijaan, että antaisivat vaikkapa suukon puolisolleen”, Stubb vitsaili.

Myös komission sisämarkkinoiden, teollisuuden, yrittäjyyden ja pk-yritystoiminnan pääosaston johdossa viime keväänä aloittanut Timo Pesonen korosti pk-yrityksillä olevan entistä isompi painoarvo EU:ssa.

”Uuden komission tavoitteena on luoda Euroopasta maailman tehokkain ja ympäristöystävällisin talousalue. Se kuitenkin edellyttää kykyä muuttua ja osaamisen jatkuvaa päivittämistä kaikilla tasoilla”, Pesonen muistutti.

Ainutkertainen puhekeikka

Prometecin kansainvälisestä myynnistä ja markkinoinnista vastaavan Timo Huotarin hymy oli oman esityksen jälkeen herkässä, vaikka oman bisneksen ja EEN-verkoston tarjoamien hyötyjen esittelyyn oli aikaa vain kymmenen minuuttia.

”Kyllähän tämä oli sellainen once in a lifetime-mahdollisuus, johon piti tarttua kun sitä Helsingin seudun kauppakamarista tarjottiin. Kiitokset vain Maija Kärkäkselle, joka on ollut matkan varrella muutoinkin isona apuna”, Huotari kiitteli virallisten avajaisten jälkeen.

Prometec on perustettu vuonna 2012 ja sen tavoitteena on nousta Itämeren alueen markkinajohtajaksi biopolttoaineiden laadunvalvonnassa. Sen asiakkaita ovat lähinnä isot lämpölaitokset ja kotimaan lisäksi jalansijaa haetaan määrätietoisesti vientimarkkinoilta.

”Ruotsin jälkeen otetaan suunta Baltiaan ja Puolaan”, Huotari kertoi.

EEN avaa ovia ja kaivaa kontakteja

Kansainvälistymisaskelissa tärkeänä apuna on ollut EEN-verkosto, josta on asiantuntijoiden avustamana löytynyt nopeasti tärkeitä yhteystietoja ja bisnesverkostoja. Sama asia nousi esiin myös OiOi:n Olli Marjalaakson ja Sulapacin Suvi Haimin esityksissä.

"Ei pienessä yrityksessä riitä mitenkään aika ja osaaminen tällaisten tietojen kaivamiseen eri kohdemaista. Eikä satunnainen yhteydenotto välttämättä sekään auta eteenpäin, Huotari totesi.

EEN:n avulla on saatu monia tärkeitä ovia raolleen ja loppu on nyt itsestä kiinni.

Samalla hän kannusti vientikauppaa vielä miettiviä ottamaan verkoston asiantuntijoihin ujostelematta yhteyttä.

Euroopan komission vuonna 2008 käynnistämä Enterprise Europe Network on maailman laajin asiantuntijaverkosto kansainvälistyville pk-yrityksille. Verkoston kansainvälistymispalveluita tarjoaa noin 600 organisaatiota yli 3000 asiantuntijan voimin yli 60 maassa. Suomen kansalliseen verkostoon kuuluu kolme partneria. Helsingin seudun kauppakamarin lisäksi mukana ovat Business Finland ja Turku Science Park.

Enterprise Europe Network tarjoaa neuvontapalveluita pk-yrityksille kansainvälistymiseen ja EU:n sisämarkkinoihin liittyvissä asioissa. Verkosto tarjoaa mahdollisuuden verkottua kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomiseksi ja uusille markkinoille pääsemiseksi. Verkosto tiedottaa myös EU-rahoitusmahdollisuuksista ja järjestää tilaisuuksia ajankohtaisista aiheista.