Vihreiden investointien kotiutus vaatii Suomen kilpailukyvyn vahvistamista

Eurooppa on herännyt kiristyvään kansainväliseen kilpailuun vihreistä investoinneista.

Yhdysvaltain mittavat julkiset ilmastotuet haastavat EU:ta, ja puolet kaikista puhtaan energian investoinneista tehdään Kiinassa. EU on myös monilta osin hyvin riippuvainen Kiinan teknologia- ja raaka-ainetuonnista.

EU ei ole kädetön vastaamaan Yhdysvaltain tukitoimiin. Yhdysvaltain ilmastopaketin mittakaava on noin 330 miljardia euroa, kun EU:n erilainen vihreän siirtymän rahoitus muun muassa elpymisrahastosta on yhteensä jopa 390 miljardia euroa. Olennaista on käyttää olemassa olevaa rahoitusta tehokkaammin ja vahvistaa EU:n aitoa kilpailukykyä.

Lue koko artikkeli ”Vihreiden investointien kotiutus vaatii Suomen kilpailukyvyn vahvistamista”. Artikkelin kirjoittajat ovat kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka sekä elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen Keskuskauppakamarista.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka ja elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.