Lounais-Suomen suhdanteet jatkuvat positiivisina – työvoiman saatavuus huolettaa
​​​​​​​

Vaikka maailmantalouden kasvun on ennakoitu hidastuvan ja epävarmuus näkyy jo markkinoilla, Suomessa kokonaistuotanto on yhä kasvussa. Näin kertoo EK:n keskiviikkona 30.1. julkistama Suhdannebarometri. Erityisen hyvä tilanne on maan länsiosassa: Lounais-Suomessa suhdannetilanne on parempi kuin maassa keskimäärin ja sen ennustetaan myös jatkuvan positiivisena.

EK:n tutkimuspäällikön Jari Haapasalmen mukaan merkittävin kasvun este on tällä hetkellä ammattitaitoisen työvoiman puute. Työllisyyden kasvu jatkoi viime vuoden lopussa kiihtymistään, ja vastaavasti työttömyysaste laski.Työllisyyden edistäminen ja työelämän modernisointi nykymaailman tarpeita vastaavaksi ovat EK:n päätavoitteita meneillään olevissa työlainsäädännön uudistuksissa. Keskiviikkoaamun julkistustilaisuudessa Satakunnan kauppakamarilla meneillään olevista lakihankkeista kertoi EK:n asiantuntija Mika Kärkkäinen.

– Meillä ei ole mitään tarvetta tiukentaa EU:n valmiiksi tiukkoja säädöksiä, Kärkkäinen korosti. Toisaalta samaan aikaan lainkiristysten kanssa on pohdittava työntekijöiden hyvinvointia. On kyse isoista teemoista, joissa väärien ratkaisujen tekeminen synnyttää isoja riskejä.

Satakuntaan kasvua digitaalisuudesta

Osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen on iso asia myös Satakunnan alueella. Satakunnan kauppakamarin keskeisenä tavoitteena onkin saada maakunnassa korkeakoulutuksen saaneet työntekijät jäämään töihin alueen yrityksiin. Tärkeää on myös joustavan ja tulevaisuuden tarpeisiin vastaavan muuntokoulutuksen varmistaminen.

– Palkkaisimme koko ajan lisää osaajia, jos niitä olisi, totesi tilaisuudessa puhunut Insta Automation Oy:n liiketoimintajohtaja Mika Riikonen. – Iso kysymys on, osaammeko palkata oikeita tekijöitä. Tiedämmekö edes, millaista osaamista muutaman vuoden kuluttua tullaan tarvitsemaan?

Digitalisaation hyödyntäminen on yrityksille jatkuvasti tärkeämpää. Mitä enemmän digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään, sitä korkeammaksi nousee tuottavuus. Digitalisaatio ja esimerkiksi tekoälyn käyttö taas edellyttävät tiedon avointa jakamista ja analysointia. Tässä avoimuudessa yrityksillä on vielä paljon toivomisen varaa.

– Elämme tällä hetkellä maailmassa, jossa suhdanteet vaihtelevat – joskus nopeastikin. Silloin on tärkeää muistaa, että meillä on myös kyvykkyyttä, jolla tulevaisuutta voidaan ottaa omiin käsiin. Yritysten toimien pohjalta ne tulevat suhdanteet syntyvät, Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Nore linjaa.

Elinkeinoelämän foorumin 30.1. järjestivät yhteistyössä Satakunnan kauppakamari ja Elinkeinoelämän keskusliitto.
​​​​​​​