Nostoja tekemisestä

​​​​​​​Vuonna 2023 edistettiin hallitustyöskentelyä, pohdittiin kasvuskenaarioita ja vastattiin muuttuneeseen maailmankuvaan infran osalta.

Vuoden 2023 aikana toteutettiin Rauman kauppakamarin kanssa laaja skenaariotyö ´Lumipallo-skenaario´, jossa mukaan kutsutut yritysjohtajat työstivät yhdessä keskeisiä teemoja, jotka tulevat vaikuttamaan heidän liiketoimintansa tulevaisuuteen. Työ startattiin helmikuussa Vuojoen kartanolla Kickoff-tilaisuudessa ja maaliskuussa järjestettiin korkeatasoinen Vuojoki-keskustelu, jossa mm. Risto E.J Penttilä oli mukana kertomassa oman skenaariotyöskentelynsä terveisiä. Lumipalloskenaarioiden ensimmäinen vaihe valmistui keväällä, ensimmäiset nostot tehtiin SuomiAreenassa ja työtä jatkettiin molempien kamarien kaikissa valiokunnissa syksyllä 2023. Joulukuussa järjestettiin vielä Vuojoelle sidosryhmätilaisuus, johon kutsuttiin median edustajia, kansanedustajia ja päättäjiä kuulemaan keskeisiä havaintoja.

Vuonna 2023 Satakunnan kauppakamarissa oli käynnissä Hallitukset töihin! – hankekokonaisuus. Sen kautta halutaan viedä viestiä hallitustyön hyödyistä ja aktivoida satakuntalaisia yrityksiä hallitusammattilaisten käyttöön.
Kokonaisuus koostuu kolmesta osahankkeesta, joilla kullakin on erillinen rahoitus. Hallitukset töihin! Karhuseutu toteutetaan Leader Karhuseudun rahoituksella ja toiminta käynnistyi 2020. Vuoden 2021 aikana käynnistettiin Hallitukset töihin! Pohjois-Satakunta Leader Pohjois-Satakunta ry:n rahoituksella. V. 2022 saatiin myös myönteinen päätös Hallitukset töihin! Huittinen -hankkeen osalta Leader Joutsenten reitiltä. Hallitukset töihin! kokonaisuudesta vastaa projektipäällikkö Jussi Virtanen.

Vuonna 2023 toteutettiin yhteistyössä Porin, Harjavallan, Ulvilan ja Eurajoen kanssa saavutettavuuteen ja elinvoimaan vaikuttava lentoliikenteen tukiprojekti, jossa Satakunnan kauppakamari keräsi yrityskonsortion (11 yritystä ja Satakunnan kauppakamari), joka osaltaan mahdollisti alueellista lentoliikennettä. Sama toimintamalli toteutuu myös vuonna 2024.

Satakunnan kauppakamari toimi myös tilaajatahona yhteiselle Pori-Niinisalo -raideyhteyden vaikuttamistyölle, jonka toteutti Rud Pedersen. Yhteistyöhön osallistuivat Porin, Kankaanpään ja Parkanon kaupungit, Pomarkun kunta, Porin Satama, Satakuntaliitto ja Satakunnan kauppakamari.

​​​​​​​
Lisäksi vuonna 2023 tehtiin lahjoitus Porin Yliopistokeskukselle Dataintensiivisen ohjelmistotekniikan professuureille ja osallistuttiin vihreän siirtymän investointeja esiin tuovaan Läntisen teollisuusvyöhykkeen tulevaisuuskuva – selvitykseen yhdessä länsirannikon muiden kauppakamareiden kanssa.

Monipuolinen neuvonta, josta voi kysyä nopeasti lähes asiaa kuin asiaa

Satakunnan kauppakamari tarjoaa jäsenilleen Neuvontapalvelun, josta voi veloituksetta kysyä tietoja esim. työsuhteisiin, sopimuksiin tai verotukseen liittyen yhteistyösopimuksella Helsingin seudun kauppakamarin kanssa. Palvelun käyttö lisääntyi edellisestä vuodesta.

Hallituspartnerit Satakunta ry:n toiminta

Satakunnassa toimii erittäin aktiivinen Hallituspartnerit Satakunta ry, johon kuuluu jo noin 70 hallitusammattilaista. Satakunnan kauppakamari tuottaa sihteeri- ja taloushallinnon palvelut yhdistykselle. Yhdistyksen puheenjohtajana toimi 2023 Pekka Ekberg.

​​​​​​​Satakunta Business Campus 2023

Satakunta Business Campus toiminnan koordinaattorin työtehtäviä hoiti alkuvuonna Oskari Elo. Hänen siirryttyään uusiin tehtäviin, rekrytoitiin SBC:lle uusi koordinaattori Niina Miikkulainen, joka aloitti tehtävässä marraskuussa. Satakunta Business Campuksen johtoryhmä kokoontui neljästi kehittämään konseptia. Puheenjohtajana toimi Marko Kallio. SBC-toiminnassa järjestettiin v. 2023 mm. kaksi laajaa esihenkilövalmennusta verkoston yrityksille.

Vuonna 2023 SBC-verkostossa olivat mukana Aurubis Finland Oy, Boliden Harjavalta Oy, Jujo Thermal Oy, Luvata Pori Oy, Norilsk Nickel Harjavalta Oy, TVO Oyj, Pori Energia Oy ja RKW Finland Oy.

Satakunta Business Campus on jo yli 20 kertaa järjestänyt laadukkaan valmennusohjelman esihenkilöille, jossa keskitytään esihenkilötehtävän moniin osaamisiin, kuten vuorovaikutukseen, ryhmädynamiikkaan, muutoksen ja osaamisen johtamiseen, talouden ymmärtämiseen, työlainsäädäntöön ja coachauksen menetelmiin.

Tapahtumien osalta järjestettiin Suomiareena-viikolla teollisuus- ja digitalisaatiovaliokuntien jo perinteinen yhteinen Digidustry-webinaari tällä kertaa tekoälyn ympärille.

Lisäksi Suomiareena viikolla järjestettiin yhteinen tilaisuus Rauman kauppakamarin kanssa talouden isosta kuvasta. Tilaisuudessa puhui Suomen pankin pääjohtaja Olli Rehn. Myös FIBANin ja Hallituspartnerit Satakunnan kanssa järjestettiin Suomiareena-tilaisuus vastuullisesta hallitustyöstä ja sijoittamisesta. Lisäksi järjestettiin työmaavierailu P2X Solutions Suomen ensimmäisen vetytehtaan tontille.

Syksyllä kauppakamarilla pidettiin myös Nordic Business Forum -kisakatsomo ja järjestettiin Logistiikkafoorumi yhdessä Rauman ja Satakunnan kauppakamarien logistiikkavaliokuntien ja LOGY Satakunnan yhteistyönä.
Huhtikuussa järjestettiin Uusien jäsenten tilaisuus perinteisellä ´Kehity tai katoa´-teemalla

Digidustry 2023 keräsi kiinostuneen yleisön kuulemaan ajatuksia tekoälyn tiimoilta mm. Tero Ojanperän alustuksen pohjalta.