Nostoja tekemisestä

​​​​​​​Vuonna 2022 Satakunnan kauppakamarissa oli käynnissä neljä projektikokonaisuutta.

Valiokuntalähtöinen ExploreWork!-toiminta toteutettiin osana Satakuntaliiton rahoittamaa i9 - Nine Elements of Innovation -projektia yhdessä Prizztech Oy:n kanssa. Toimintaa veti projektikoordinaattori Noora Jönkkäri. Hankkeessa toteutettiin useita erilaisia yritysvierailuja, sekä yrityksissä paikan päällä että etänä sekä työstettiin Nuorten osaajien strategia, jonka tarkoitus on toimia vinkkinä yrityksille, kun etsitään ratkaisuja rekrytointi- ja osaajahaasteisiin. Kauppakamarin osakokonaisuus valmistui kevään 2022 aikana.

ExploreWork - auttoi yrityksiä tavoittamaan niille tärkeitä osaajia!​​​​​​​

ExploreWork auttoi yrityksiä luomaan uusia toimintamalleja ja sisältöjä, joilla nuoret osaajat saatiin kiinnostumaan urapolusta ja työtehtävistä.

Kauppakamarin hallituksen tavoitteen mukaisen Hallitukset töihin! - projektitoiminnan kautta halutaan viedä viestiä hallitustyön hyödyistä. Kokonaisuus koostuu kolmesta osahankkeesta, joilla kullakin on erillinen rahoitus. Hallitukset töihin! Karhuseutu toteutetaan Leader Karhuseudun rahoituksella ja toiminta käynnistyi 2020. Vuoden 2021 aikana käynnistettiin Hallitukset töihin! Pohjois-Satakunta Leader Pohjois-Satakunta ry:n rahoituksella. Loppuvuonna saatiin myös myönteinen päätös Hallitukset töihin! Huittinen -hankkeen osalta Leader Joutsenten reitiltä. Hallitukset töihin! kokonaisuudesta vastasi keväällä 2022 Miia Vironen ja heinäkuusta eteenpäin Jussi Virtanen

Hallitukset töihin! - toiminnan kautta halutaan viedä viestiä hallitustyön hyödyistä

Kauppakamarilla ja hallituspartnereilla on yhteinen agenda saada hallitustyötä yhä ammattimaisemmaksi ja enemmän käytetyksi vaihtoehdoksi myös Satakunnassa.

Hyvä hallitustyö tuottaa paljon lisäarvoa, jonka ei soisi jäävän hyödyntämättä.

Alkuvuonna 2022 Satakunnan kauppakamarissa toteutettiin alueellista kasvurahastoa koskeva selvitys, jonka teki Jussi Virtanen. Työn rahoittivat Porin, Rauman, Kankaanpään ja Huittisten kaupungit sekä Satakunnan Yrittäjät ja Satakunnan kauppakamari.

Vuonna 2022 saatiin päätökseen myös kansainvälisen yhteistyön hanke age@work, jossa vertailtiin eri maiden ikäjohtamisen ja aihepiiriin liittyvän hr-henkilöstölle järjestettävän koulutuksen käytäntöjä. Hankkeen yhteystahona toimi REM Consult GmbH Saksasta.

Monipuolinen neuvonta, josta voi kysyä nopeasti lähes asiaa kuin asiaa

Satakunnan kauppakamari tarjoaa jäsenilleen Neuvontapalvelun, josta voi veloituksetta kysyä tietoja esim. työsuhteisiin, sopimuksiin tai verotukseen liittyen yhteistyösopimuksella Helsingin seudun kauppakamarin kanssa.

Hallituspartnerit Satakunta ry:n toiminta

Satakunnassa toimii erittäin aktiivinen Hallituspartnerit Satakunta ry, johon kuuluu jo yli 60 hallitusammattilaista. Satakunnan kauppakamari tuottaa sihteeri- ja taloushallinnon palvelut yhdistykselle. Yhdistyksen puheenjohtajana toimi 2022 Pekka Karhumäki.

​​​​​​​Satakunta Business Campus 2022

Satakunta Business Campus toiminnan osalta koordinaattorin työtehtäviä hoiti alkuvuonna osa-aikaisesti Noora Jönkkäri ja toukokuusta lähtien Oskari Elo. Satakunta Business Campuksen johtoryhmä kokoontui neljästi kehittämään konseptia. SBC-toiminnassa järjestettiin v. 2022 kaksi esihenkilövalmennusta sekä käynnistettiin kolmas loppuvuonna.

Vuonna 2022 SBC-verkostossa olivat mukana Aurubis Finland Oy, Boliden Harjavalta Oy, Cimcorp Oy, Jujo Thermal Oy, Luvata Pori Oy, Norilsk Nickel Harjavalta Oy, TVO Oyj, Pori Energia Oy ja RKW Finland Oy.

Satakunta Business Campus on jo yli 20 kertaa järjestänyt laadukkaan valmennusohjelman esihenkilöille, jossa keskitytään esihenkilötehtävän moniin osaamisiin, kuten vuorovaikutukseen, ryhmädynamiikkaan, muutoksen ja osaamisen johtamiseen, talouden ymmärtämiseen, työlainsäädäntöön ja coachauksen menetelmiin.

Tapahtumien osalta järjestettiin Suomiareena-viikolla teollisuus- ja digitalisaatiovaliokuntien jo perinteinen yhteinen Digidustry-tapahtumakyberturvallisuuden ympärille sekä Pöhinän tuolla puolen -tilaisuus yhdessä Rauman kauppakamarin kanssa.

Syksyllä kauppakamarilla pidettiin myös Nordic Business Forum -kisakatsomo ja järjestettiin Logistiikkafoorumi yhdessä Rauman ja Satakunnan kauppakamarien logistiikkavaliokuntien ja LOGY Satakunnan yhteistyönä. Lisäksi järjestettiin kaksi aamubrunssitilaisuutta markkinoinnin ja palvelumuotoilun teemoilla sekä Pyöreän pöydän keskustelu vientikaupan ympärille yhdessä Finnveran kanssa.

Yhdessä Tagomon kanssa järjestetyssä aamubrunssitiaisuudessa pohdittiin maailmanmenoa otsikolla ´Just Believe in Data´ ja välillä otettiin mittaa kaverista kivi-paperi-sakset-tyyliin.

Digidustry palasi perinteiselle paikalleen Suomiareena-viikolle ja livenä koronan jälkeen!