Kansainvälinen liiketoiminta

Ulkomaankaupan asiakirjojen myöntäminen

Satakunnan kauppakamari myönsi vuoden 2021 aikana

• Alkuperätodistuksia ja muita ulkomaankaupan asiakirjoja
    ​​​​​​​yhteensä 1 048 kpl

​​​​​​​Koko kauppakamariryhmässä vuonna 2021 myönnettiin yksi prosentti vähemmän alkuperätodistuksia kuin vuonna 2020. Satakunnassa alkuperätodistusten määrän lasku oli jyrkempää.

Alkuperätodistusten TOP3 maat olivat valtakunnallisesti Turkki, Kiina ja Venäjä.

​​​​​​​Alkuperätodistuksista 100 prosenttia myönnettiin vientiasiakirjat.fi –palvelun kautta. Manuaalisista alkuperätodistuksista luovuttiin kokonaan lokakuun alussa.

Lomakkeettomaan tulostukseen valmistautuminen ja tieto-iskut

Vientiasiakirjat-palvelun käyttäjille järjestettiin tieto-iskuja syksyn 2021 aikana. Turun, Rauman ja Satakunnan kauppakamarien yhteinen tietoisku oli 30.11.2021 Teamsissa. Tietoiskuihin osallistui yhteensä noin 1 000 vientiasiakirja-asiakasta ympäri Suomen. Tietoiskut koettiin hyviksi ja hyödyllisiksi - 100 % palautteen antaneista toivoi vastaavanlaisia tieto-iskuja järjestettäväksi myös vastaisuudessa.

"Mielenkiintoinen ja selkeä esitys! Muutenkin hyvä tietää tulevista uudistuksista etukäteen, Kauppakamari tiedottaa hyvin asioista, jatkakaa samaan malliin!​"

Vuoden 2021 aikana alettiin vientiasiakirjapalvelua valmistella lomakkeettomaan tulostukseen. Joulukuun alussa tiedotettiin kaikkia palvelun käyttäjiä lomakkeettoman tulostuksen mahdollisuudesta, joka tulee käyttöön tammikuun 2022 alussa. Tämän jälkeen vahvistettu alkuperätodistus voidaan tulostaa tavalliselle paperille ja lomakepohjista luovutaan kokonaan siirtymäajan jälkeen alkuvuodesta 2022. Uusi toimintamalli helpottaa asiakkaiden todistusten hakuprosessia entisestään.

​​​​​vientiasiakirjat.fi

Vientiasiakirjat.fi on valtakunnallinen kauppakamarien tarjoama palvelu, jonka kautta voidaan hakea Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia (Certificate of Origin) ja vahvistuksia ulkomaankaupan asiakirjoille. Hakemukset käsitellään alueellisissa kauppakamareissa akkreditoitujen käsittelijöiden toimesta.

Asiakastyytyväisyyskysely vientiasiakirjat.fi - palvelusta

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin vuonna 2021 kolmannen kerran. Kyselyyn vastasi 611 vientiasiakirja- palvelua käyttävää asiakasta.

Vientiasiakirjapalvelusta erittäin hyvän arvosanan antoi
​​​​​​​64 % ja hyvän 35 % kyselyyn vastanneista.

Suositteluindeksi NPS oli valtakunnallisesti 92 (viime vuonna 87).

Asiakaspalautteen mukaan vientiasiakirjat.fi -palvelu on toimintavarma, helppokäyttöinen ja nopea.

Satakunnan kauppakamarin tuloksissa:

• yleisarvosana vientiasiakirjat.fi - palvelulle oli 4,7 (asteikolla 1-5)
  • suositteluindeksi NPS oli Satakunnan osalta 100
  • ja kiitosta saimme hyvästä, ammattitaitoisesta, nopeasta ja ystävällisestä asiakaspalvelusta.

​​​​​​​iso kiitos kaikille vastanneille!