Toimitusjohtajan katsaus

2021 - Digitaalista läsnäoloa

Paljon muuttui koronapandemian aikana, enemmän kuin osasimme kuvitellakaan. Jouduimme kaikki miettimään läsnäolon merkitystä vähän tarkemmin. Milloin on tärkeä olla fyysisesti samassa tilassa ja mitä silloin pitää tapahtua? Milloin on parasta osallistua etänä, mutta olla silti tietoisesti läsnä? Miten teams toisensa jälkeen vaikuttaa läsnäoloon ja keskittymiseen? Miten rakennetaan hyvä digitaalinen vuorovaikutus?

Kauppakamarimaailmassa tämä tarkoitti muun muassa pysyvää muutosta koulutusten ja tapahtumien osalta. Koska jossain vaiheessa oli pakko siirtää kaikki tekeminen digikanaviin, huomasimme, että siinä on etunsa. Kirkkaimmin uudet hyödyt kirkastuivat vaikkapa tietopohjaisissa koulutuksissa. Kauppakamarien yhteinen sähköinen kurssitarjonta osoitti voimansa. Linjoille mahtuu samanaikaisesti paljon osallistujia ja osan tarjonnasta voi vastaanottaa silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Parhaat esiintyjät ovat käytettävissä ja peruutuksia ei tule juuri ollenkaan, koska aina löytyy sopiva yleisö, vaikka yksittäisestä kamarista olisi vain kourallinen väkeä osallistumassa.

Valiokunnatkin kokoustivat teamsin yli, mutta kieltämättä paluu läsnäolopöytiin on tuntunut antoisalta. Toisaalta on havaittu, että porukka, joka tuntee ja luottaa toisiinsa, pystyy luomaan merkityksellistä läsnäoloa myös ruudulla.

Kokoustamisen kultakausi on myös opettanut varomaan multitaskausta. Sähköisillä välineillä on helppoa yrittää tehdä enemmän kuin mihin pystyy. Myös sähköisesti on syytä joskus jättää kokouksessa roikkuminen väliin ja keskittyä rauhassa. Kun valitsee digitaalisen kanavan, on hyvä tietoisesti rakentaa myös digitaalinen läsnäolo.

Kauppakamareissakin osataan koronakokemusten jälkeen rakentaa taas paljon viisaammin uusia kokonaisuuksia, niin verkkoon kuin live-elämäänkin.

MINNA NORE
Satakunnan kauppakamari