Nostoja tekemisestä

Satakunnan kauppakamari halusi lahjoittaa kohta 30v. -juhlavuottaan aloittavalle Satakunnan ammattikorkeakoululla hopeiset rehtorin käädyt. Käädyt luovutettiin lokakuun hallituksen kokouksessa juhlallisin menoin.

─ Käätyjen haluttiin olevan toisaalta modernit ja tulevaisuuteen suuntautuvat, mutta myös uuden tradition alku ja saavan paljon käyttöä tulevien vuosien varrella, kertoo Satakunnan kauppakamarin puheenjohtaja Pekka Ekberg.
─ Satakunnan kauppakamari halusi lahjoittaa käädyt ammattikorkeakoululle osoituksena arvokkaasta yhteistyöstä ja tärkeydestä, joka SAMKilla on tulevaisuuden osaajien valmiuksien luomisessa, hän jatkaa.

Vuonna 2021 Satakunnan kauppakamarissa oli käynnissä kaksi erillisrahoitettua projektikokonaisuutta.​​​​​​​

ExploreWork! vierailu Polarteknikin tuotantotiloissa Huittisissa. Nuorille esittelemässä toimitusjohtaja Tomi Ojala.

ExploreWork - auttoi yrityksiä tavoittamaan niille tärkeitä osaajia!

ExploreWork! -toiminnan kautta yritykset pääsevät tutustumaan nuoriin osaajiin mahdollisimman kiinnostavilla tavoilla. Koska hyviä osaajia tarvitaan yhä enemmän tulevaisuudessa, on tärkeä saada omalle yritykselle keskeiset ryhmät havaitsemaan työmahdollisuudet, mielellään tietenkin mahdollisimman ajoissa.

Valiokuntalähtöinen ExploreWork!-toiminta toteutetaan osana Satakuntaliiton rahoittamaa i9 - Nine Elements of Innovation -projektia yhdessä Prizztech Oy:n kanssa. Explore WORK! -toimintaa veti projektikoordinaattori Noora Jönkkäri. Vuoden 2021 aikana projektissa toteutettiin useita yritysvierailuja, sekä yrityksissä paikan päällä että etänä. Samalla työstettiin Nuorten osaajien strategiaa, jonka tarkoitus on toimia vinkkinä yrityksille ja koontina projektin aikana tehdyistä havainnoista.

Hallitukset töihin! - toiminnan kautta halutaan viedä viestiä hallitustyön hyödyistä

Kauppakamarilla ja hallituspartnereilla on yhteinen agenda saada hallitustyötä yhä ammattimaisemmaksi ja enemmän käytetyksi vaihtoehdoksi myös Satakunnassa.

Hyvä hallitustyö tuottaa paljon lisäarvoa, jonka ei soisi jäävän hyödyntämättä.

Kauppakamarin hallituksen tavoitteen mukaisen Hallitukset töihin! - projektitoiminnan kautta halutaan viedä viestiä hallitustyön hyödyistä ja aktivoida yhä uusia yrityksiä hallitustyön kehittämiseen.

Kokonaisuus koostuu kolmesta osahankkeesta, joilla kullakin on erillinen rahoitus. Hallitukset töihin! Karhuseutu toteutetaan Leader Karhuseudun rahoituksella ja toiminta käynnistyi 2020. Vuoden 2021 aikana käynnistettiin Hallitukset töihin! Pohjois-Satakunta Leader Pohjois-Satakunta ry:n rahoituksella. Loppuvuonna saatiin myös myönteinen päätös Hallitukset töihin! Huittinen -hankkeen osalta Leader Joutsenten reitiltä.

Hallitukset töihin! kokonaisuudesta vastaa Miia Vironen.

Satakunta Business Campus 2021

Satakunta Business Campus toiminnassa tapahtui muutos avainhenkilön osalta, kun toimintaa vetänyt Terhi Rajala siirtyi toisiin tehtäviin. Tässä yhteydessä todettiin, että hyödynnetään muuttunut tilanne ja uudistetaan konseptia yhdessä SBC Boardin kanssa. V. 2021 käynnistettiin kaksi esihenkilövalmennusohjelmaa ja laadun teemaverkoston työskentely. SBC koordinointia hoiti osa-aikaisesti Noora Jönkkäri.

Vuonna 2021 SBC-verkostossa olivat mukana Aurubis Finland Oy, Boliden Harjavalta Oy, Cimcorp Oy, Jujo Thermal Oy, Luvata Pori Oy, Norilsk Nickel Harjavalta Oy, TVO Oyj, Pori Energia Oy ja RKW Finland Oy.

Hallituspartnerit Satakunta ry:n toiminta

Satakunnassa toimii erittäin aktiivinen Hallituspartnerit Satakunta ry, johon kuuluu jo yli 60 hallitusammattilaista. Satakunnan kauppakamari tuottaa sihteeri- ja taloushallinnon palvelut yhdistykselle. Yhdistyksen puheenjohtajana toimi Pekka Karhumäki.

Monipuolinen neuvonta, josta voi kysyä nopeasti lähes asiaa kuin asiaa

Korona-ajan avuksi Satakunnan kauppakamari tarjoaa jäsenilleen Neuvontapalvelun, josta voi veloituksetta kysyä tietoja esim. työsuhteisiin, sopimuksiin tai verotukseen liittyen yhteistyösopimuksella Helsingin seudun kauppakamarin kanssa.

Vuonna 2021 tapahtumat toteutuivat vielä pääsääntöisesti verkossa ja webinaareina, kuten teollisuus- ja digitalisaatiovaliokuntien yhteinen Digidustry syyskuussa.