Satakunta Business Campus 2020 -
​​​​​​​jotain vanhaa ja paljon uutta

Kuten kaikki toiminnot, myös SBC kohtasi vuonna 2020 koronan myötä aivan uudenlaisia haasteita. Näistä selvittiin kuitenkin varsin hyvin ja uusia toimintatapoja otettiin vauhdilla käyttöön keväästä alkaen.

Keväällä tehtiin isohko kehitystyö koko SBC:n osalta. Kirjoitimme yhdessä pitkästä aikaa auki niin SBC:n visiota, missiota kuin käytännön toimintatapoja. Sen myötä tehtiin monia muutoksia, erityisesti viestintään. SBC näkyy nykyisin jokaisessa Satakunnan kauppakamarin lehdessä omana SBC-kuulumisia -laatikkonaan sekä aiempaa useammin niin kauppakamarin kuin omassakin sosiaalisessa mediassani. Myös SBC:n nettisivut uudistuivat ja otimme käyttöön uudet SBC-sloganit.

SBC-johtoryhmä kokoontui etätapaamisiin Teamsiin ja vain vapaamuotoisempi kesätapaaminen päätettiin siirtää odottamaan aikaa, jolloin kokoontuminen kasvokkain on taas mielekästä. Johtoryhmään kuuluvat verkostoyritysten HR -johtajat/päälliköt. Puheenjohtajana vuonna 2020 toimi Marko Kallio Jujo Thermal Oy:stä ja varapuheenjohtajana Timo Tomula Aurubis Finland Oy:stä.

Isoin muutos SBC:n toiminnassa vuonna 2020 oli aiempia vuosia vahvempi johtoryhmän jäsenten osallistaminen toiminnan kehittämiseen. Erityisesti puheenjohtajien panos toiminnan suunnitteluun oli merkittävää. Työskentelimme myös pienissä, johtoryhmästä kootuissa, työryhmissä eri kehittämisteemojen ympärillä.

Tapasimme puheenjohtajien kanssa loppuvuonna myös kaksi potentiaalista, uutta SBC-jäsenyritystä ja nämä keskustelut olivat erittäin hedelmällisiä.

Näiden lisäksi myös tuttu SBC-Esimiesvalmennus muuttui siten, että työhyvinvointikorttikoulutus jätettiin pois ohjelmasta ja tilalle otettiin osaamisen johtamisen päivä. Koronan myötä myös ryhmäcoaching-tapaamisista viimeinen toteutettiin ensi kertaa Teamsissa varsin mukavalla menestyksellä.

Myös Teemaverkostot (HR, viestintä ja laatu) kokoontuivat etänä ja koska suurin osa osallistujista oli jo ennalta toisilleen ainakin jollain tapaa tuttuja, ei näissäkään tapaamisissa ollut ongelmia. Teemaverkostojen johtava ajatus on toisilta oppiminen, mutta ajoittain myös ulkopuolinen alustaja on paikallaan ja tuo lisäväriä keskusteluihin. Ulkopuolisia alustajia oli jopa aiempaa helpompi saada mukaan tapaamisiin, koska he pystyivät osallistumaan etänä kotitoimistoiltaan.

Vuonna 2020 SBC-verkostossa olivat mukana Aurubis Finland Oy, Boliden Harjavalta Oy, Cimcorp Oy, Jujo Thermal Oy, Luvata Pori Oy, Norilsk Nickel Harjavalta Oy, Oras Oy, Pori Energia Oy ja RKW Finland Oy.