Toimitusjohtajan katsaus

Koronavuosi kirkasti kauppakamarien merkityksen

Kauppakamarin toimitusjohtajan työ paljasti uusia puolia koronavuonna.

Työn merkitys tuli erittäin näkyväksi ja kauppakamarin verkosto ja rakenteet toimivat tehokkaasti tilannekuvan välittämisessä päivätasolla toisille yritysjohtajille, päättäjille, viranomaisille ja medialle.

2020 oli hurja vuosi. Kaikki muuttui maaliskuussa niin meillä kuin muillakin. Parissa päivässä kalenterit tyhjenivät kaikesta suunnitellusta ja parissa viikossa ne täyttyivät uudelleen, uudesta ja erilaisesta tekemisestä.

Työtä tehtiin verkon yli, väki siirtyi kotitoimistoille etätöihin ja oltiin tuntemattoman edessä. Tässä tilanteessa tuli näkyviin se valtava voima, joka on kauppakamarin verkostossa. Jos meillä ei olisi ollut tätä jäsenverkostoa ja hyvin viritettyjä valiokuntia olemassa, Satakunnassa ja maanlaajuisesti, olisi ollut aikamoinen työ koota yritysten ääni kasaan. Nyt se sujui luontevasti. Erilaisissa etätapaamisissa vaihdettiin tilannekuvia, kerrottiin terveysturvallisuuden keinoista ja jaettiin yhdessä huolta tulevasta sekä vinkkejä selviämisessä.

Työ kauppakamarin toimitusjohtajana tuntui erittäin merkitykselliseltä, sillä kansanedustajat, kaupunkien johto ja viranomaistahot kaipasivat tietoa kentältä oman työnsä tueksi. Kokoontumistiheyksiä nostettiin. Kauppakamarien toimitusjohtajat tapasivat parhaimmillaan useita kertoja viikossa, koronatilannetta seuraamaan perustettiin alueellinen viikoittain kokoontuva ryhmä, koronavaikutuksia selvitettiin kymmenen laajan toistuvan kyselyn kautta ja medialle annettiin tilannetietoa näiden pohjalta. Järjestettiin yhteistyökumppaneiden kanssa infowebinaareja ja jaettiin tietoa. Muutamankin kerran mietin, miten tämä olisi hoidettu ilman kauppakamareita. Työmme merkitys korostui.

Koulutusten ja tapahtumien toteutus muuttui, osin varmaankin pysyvästi. Valtava digiloikka pakon edessä haastoi kauppakamaritkin uuteen todellisuuteen. Koulutuksia toteutettiin ja tullaan jatkossakin toteuttamaan hybridinä ja etänä. Muutaman kerran vuoden aikana järjestettiin tilanteen niin salliessa jotain, jossa olimme samassa tilassa turvallisuuskäytäntöjä huolellisesti noudattaen, mutta aina jouduimme palaamaan hyvin nopeasti etämaailmaan. Pori eli ilman superviikkoaan, mikä näkyi kauppakamarissakin erilaisena kesänä.

Arjesta opittiin selviämään ja huomio kiinnittyi etäjohtamiseen, innovaatiokyvyn ylläpitämiseen ja uusien mahdollisuuksien näkemiseen. Satakunta selvisi vuodesta odotettua paremmin, mutta joidenkin jäsentemme osalta tilanne oli ja on vieläkin erittäin vaikea. Myös hyvinvointi ja jaksaminen olivat keskusteluissa usein.

Haluankin kiittää puheenjohtajaamme ja myös koko hallitusta tuesta ja uskosta tulevaisuuteen, silloinkin, kun se oli vaikeaa. Olemme oppineet paljon, joten vuoteen 2021 lähdemme viisaampina, mutta myös toiveikkaina.

MINNA NORE