Toimitusjohtajan katsaus

Kauppakamarissakin pitää olla rohkeutta heittäytyä, niinkuin niissä yrityksissä, jotka jäseninämme vievät omaa tarinaansa eteenpäin. Kuva: Marius Tikkanen

Heittäytymistä juhlavuoden vietäväksi

Vuosi 2019 oli erittäin hieno ja poikkeuksellinen, monella tavalla. On onnekasta olla töissä organisaatiossa juuri silloin, kun se juhlii 100-vuotista taivaltaan. Mietimme kovasti, miten asiaan tulee suhtautua. Päätimme heittäytyä ja luoda jotain merkittävää, yhteistä ja arvokasta.

Emme halunneet pönöttää, mutta silti nöyrästi kumarsimme kiitoksemme sille historialle, jota Satakunnassa on toteutettu. Niille johtajiille, jotka omana aikanaan omien yritystensä kautta ovat tehneet mahdolliseksi sitä, mistä voimme nauttia nyt. Niille viisaille puheenjohtajille, jotka ovat vieneet kauppakamarin vuosien varrelta tähän päivään.

Kauppakamarin toiminnassa on monia avainrooleja. Toimistomme väen lisäksi vastuunkantajia löytyy hallituksesta ja valiokunnistamme. Lisäksi hallituksen tukena on kullanarvoinen Advisory Board, jonka avulla olemme miettineet hyvää hallintotapaa ja kuluneena vuotena erityisesti selkiyttävää äsenmaksu-uudistusta. Sijoitustyöryhmämme auttaa kauppakamarin varallisuuden viisaassa hoitamisessa ja vaikuttamisviestinnän tukena toimii ryhmä kokeneita brändien ammattilaisia.

Korostetun tärkeä rooli on puheenjohtajistolla, joiden kanssa mm.suunnittelemme hallituksen toiminnan. He tarjoavat korvaamatonta tukea vaikuttamistyössä, tulevaisuuden hahmottamisessa sekä kiinnittävät huomiomme oikeisiin kohtiin.

Eräässä strategiaworkshopissa viestintäryhmän yritysjohtajat haastoivat, kauppakamarin pitää juhlia myös yrityksissä. Silloin viesti on oikea. Päätimme siis, että juhlavuosi kantaa kauppakamaria koko vuoden. Pyrimme asettamaan riman korkealle, teimme sydämellä ja heittäydyimme tarinan vietäviksi.

Juhlavuotta viriteltiin jo toukokuussa, kun haastoimme kasvusymposiumiin alueemme ylintä johtoa sekä syyskuussa johtamisen 3 käskyn tiimoilta. Tunnelmallisen iltajuhlan lisäksi halusimme tarjota pieniä teemalllisia tilaisuuksia myös juhlaviikon arkena, synttärikakun palasia maistiaisina. Marraskuisen iltajuhlan tunnelman viritti yllätyksellisyys. Lauloimme yhdessä, söimme kakkua, nautimme tunnelmasta ja toistemme seurasta ja mikä hienointa, seurasimme johtajien tarinoita vuosien varrelta Satakunnan kauppakamarin puheenjohtajien, edellisten ja nykyisen kertomana. Syntyi uutta muisteltavaa. Iso kiitos vielä kaikille yhteistyökumppaneille, joiden kanssa tämä oli mahdollista.

On toki paljon muuta, josta olisin halunnut kertoa, mutta niistä kertoo tämä vuosikertomus. Tätä kirjoittaessani ehkä hieman hengästyttää, niin hengästytti juhlavuonnakin, mutta se kaikki oli todellakin tuon arvoista. Nyt on hyvä lähteä rakentamaan seuraavaa sataa vuotta ja uudistua monta monituista kertaa sen aikana.

Sydämellinen kiitos!

MINNA NORE