Puheenjohtajan katsaus

Satakunnan kauppakamarissa 2019

2019 elimme mielenkiintoisen ja monipuolisen aikajakson. Vuosi sisälsi upeita tarinoita erilaisten elinkeinoelämän, kulttuurin ja sivistyksen järjestöjen juhliessa 100v. juhlaansa - Satakunnan kauppakamari oli yksi niistä. Pidimmekin upean tilaisuuden ilman pönötystä Porin teatterilla. Tällä nimenomaisella paikalla on todella pitkät perinteet Suomen osakeyhtiöhistoriassa. Historian kirjoihin jäivät kaikkien elossa olevien puheenjohtajien videoidut näkemykset alkaen Gustav Rosenlewin puheenjohtajuuskauden ajankuvasta.

Kauppakamari toimii avoimesti, luoden rakentavasti vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Sillä on tehtävänään vaikuttaa Satakunnan elinkeinoelämän mahdollisuuksiin kehittyä yhteistyöllä niin maalla, merellä kuin ilmassakin.

Ajattelemme kasvu-mindsetillä, emme jää kiinni yksityiskohtiin vaan keskitymme menestyksen luomiseen. Saimmekin vuoden aikana hienoja hyviä uutisia merkittävistä vastuulliseen elinkeinoelämän kehittämiseen kohdistuneista investoinneista Satakuntaan. Olemme ajassa hienosti mukana uskoen tulevaisuuteen.

2019 elimme mielenkiintoisen ja monipuolisen vuoden, toteaa Satakunnan kauppakamarin puheenjohtaja Pekka Ekberg.

Tässä komeassa rivissä konkretisoituu vuosikausien upea työ satakuntalaisen elinkeinoelämän tueksi.

Vasemmalla nykyinen puheenjohtaja Pekka Ekberg ottamassa vieraita vastaan yhdessä kaikkien kamarien entisten puheenjohtajien kanssa.(kuva: Marius Tikkanen)

Menestymme yhdessä muun Suomen kanssa. Elinkeinoelämä ei tunne rajoja. Niinpä olemmekin tehneet hyvää yhteistyötä erityisesti Rauman kauppakamarin kanssa, muuta Suomea unohtamatta.

Globaali maailma maalasi hieman pilviä taivaalle protektionismin merkeissä ja maan hallituksella ei aina näyttänyt olevan tietoa osakeyhtiölaista ja hyvästä hallintotavasta. No, tulevaisuus näytti, että pieniä olivat nuo huolet.

Toimintamme on kehittynyt kaikilta osiltaan mahtavasti. Tämä on hieno osoitus henkilöstömme uudistuskyvystä ja halusta kehittyä haasteiden tuomien uusien mahdollisuuksien kautta.

Avoimuus lisääntyi kaikessa toiminnassa. Valiokunnat, Advisory Board, sijoitustoimikunta ja nimitysvaliokunta pääsivät uudelle toiminnan tasolle. Koulutukset lunastivat paikkansa etenkin HHJ:n ympärillä unohtamatta SBC -toimintaa. Uutena avauksena toteutui Explore WORK!.

Tästä on hyvä jatkaa ja kannustaa meitä satakuntalaisia saamaan yhdessä menestyksellinen toimintamme näkyväksi niin paikallisella kuin myös kansallisella tasolla.

PEKKA EKBERG

Satakunnan kauppakamarin puheenjohtaja