Toimitusjohtajan katsaus

Yhteisiä oivalluksia

Vuosi 2018 piti sisällään paljon. Päällimmäisenä mielessä on hyvä tekemisen meininki ja ennenkaikkea yhteisten oivallusten rikkaus.

Hallituksen ja puheenjohtajiston kanssa on innolla otettu haasteita vastaan ja oltu rohkeita uudistumaan.

Vuoden loppupuolella saatiin valiokuntien kanssa kirkastettua kamarin vaikuttamisen kokonaisuus, vaikuttamissuunnitelma. Siinä korostuvat hyvin yritysten kärkiteemat, joille menestyminen rakentuu: digitalisaatio, tulevaisuuden työelämä, vastuullinen teollisuus, logistiikka ja infra sekä kasvuvisio. Näiden pohjalta osataan ottaa aimoannos suunnitellumpia askeleita ja keskittää vaikuttamistyötä oikein.

Kohokohtia vuoteen mahtui paljon. Isännöimme mm. Porissa kaikkien kauppakamarien yhteisiä kauppakamaripäiviä yhdessä Rauman kamarin kanssa. Helteisen kuuman superkesäviikon kynnyksellä saatiin tapahtuma-aula tositestiin ja tuon viikon aikana tapahtui kiinnostavia kohtaamisia vaikuttajien, kollegoiden ja yritysten kesken.

Halusimme uudistaa myös vuosikertomuksemme, joka on nyt käytössäsi sähköisesti. Löydät eri osiosta toimintakertomuksen peruselementit sekä joitakin kohokohtia matkan varrelta.

Haluan henkilökohtaisesti kiittää vielä kerran lämpimästi 2018 puheenjohtajaamme Joni Hautojärveä positiivisesta näkemyksestä, jonka avulla saimme helposti kiinni punaisen langan päästä sekä hallitusta hyvistä pohdinnoista erilaisten ajatuspähkinöiden parissa.

Myös fiilis oli ympäri vuoden innostava. Olemme paljon miettineet, millaisen tunneilmapiirin haluamme kauppakamarin ympärille luoda. Tämä näkyi jo valiokunnissa, missä kuumeisesti etsittiin hyviä, uusia työskentelymalleja ja kannettiin hienosti vastuuta.

Kamarin tiimistä olen myös hyvin ylpeä! Tällaista tsemppihenkisyyttä ja toisten auttamisen henkeä tapaa harvoin.

Kaikki eväät hyvälle jatkolle ovat olemassa, vaikka uusia haasteita on luonnollisesti taivaanrannassa näkyvissä. Tässä verkostossa niitä kohti on hyvä lähteä!

MINNA NORE