Tapahtunutta ja nostoja

Satakunnan kauppakamari järjesti erilaisia info- ja vaikuttamistilaisuuksia lukuisia vuoden varrella. Tästä voit tutustua muutamiin merkittävimpiin 2018 tapahtumiin.

Hallituspartnerit Satakunta ry:n perustava kokous pidettiin Satakunnan kauppakamarin tiloissa 21.3.2018.

Tuolloin paikalla oli 18 perustajajäsentä ja vuoden lopussa yhdistykseen kuului jo 38 hallitusammattilaista. Hallituspartnerit Satakunta on HHJ-kurssin käyneiden hallitusammattilaisten verkosto, jonka tavoitteena on edistää ulkopuolisten hallitusammattilaisten käyttöä hallituksissa ja tarvittaessa välittää hallitusammattilaisia. Ensimmäiseen hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Kari Hannus, varapuheenjohtajaksi Jyrki Heinimaa ja jäseniksi Joni Hautojärvi, Pekka Ekberg ja Miia Vironen.

Puheenjohtajistojen tapaaminen 5.6.2018

Satakunnan ja Rauman kauppakamarien puheenjohtajistot kokoontuivat kesäkuussa keskustelemaan yhteisistä teemoista Ahlströmin ruukkialueelle Noormarkkuun.

SuomiAreena-viikko 2018 tarjosi hyvän mahdollisuuden vaikuttaa monilla eri foorumeilla.

Kauppakamarin tapahtuma-aula valmistui juuri ajoissa SuomiAreenaa edeltävänä perjantaina ja tilaisuuksia järjestettiinkin lähes joka päivä. Maanantaina 15.7. pidettiin digitalisaatio- ja teollisuusvaliokunnan jo perinteisesti yhdessä järjestämä Tekoälykäs teollisuus - seminaari. Tiistaina 16.7. tarjoiltiin uudessa aulassa jäsenkahvit. Keskiviikkona tiloissa järjestettiin Akkukokkarit yhdessä Pohjanmaan kauppakamarin kanssa. Torstai-aamu aloiteltiin PORE (positiivinen rakennemuutos)-aamukahvitilaisuudella yhdessä Rauman kauppakamarin kanssa. Siitä siirryttiinkin yhdessä jatkamaan Lounais-Suomen ihme- otsikolla toteutettua PORE-päivää, jossa Esko Ahon juontamana pureuduttiin teemaan monin eri näkökulmin ja keskusteluin. Satakunnan kauppakamari oli yksi päivän järjestäjätahoista.

Kauppakamaripäivät Porissa 12.-13.9.2018

Satakunnan kauppakamari isännöi yhdessä Rauman kauppakamarin kanssa kaikkien Suomen kauppakamarien yhteisiä kauppakamaripäiviä Porissa.

Noin 200 kauppakamarilaista sai tutustua Poriin monella tapaa: päätilaisuus pidettiin Kehräämössä, piipahdettiin Satakunnan kauppakamarin toimistolla, oltiin vieraina Porin kaupungin vastaanotolla, kokoustettiin Sokos hotelli Vaakunassa ja lähtölounas nautittiin Suomalaisella klubilla.

Kauppakamaripäivät olivat ensimmäiset myös uudelle keskuskauppakamarin toimitusjohtajalle, Juho Romakkaniemelle.

VT8-vaikuttamisseminaarit Helsingissä

Seminaarit liikenneinfraan vaikuttamiseksi järjestettiin yhteistyönä Rauman kauppakamarin kanssa, toinen 12.2. ja toinen 3.10. Tuolloin esiteltiin mm. uunituore VT8-selvitys ja keskusteltiin vientirannikon logistisen infran vaatimustasosta. Tavoitteena esiteltiin varautumista 8 tien nelikaistaistamiseen jatkossa teemalla: Neljällä kaistalla kestävään kasvuun.

Merkittävä koko länsirannikon kauppakamareiden yhteinen ponnistus oli VT8 saaminen kokonaisuudessaan mukaan runkoverkkoon.

Logistiikkafoorumi 26.11.2018.

Yhdessä Rauman kauppakamarin kanssa järjestettiin iltapäivän seminaari, jossa tarjottiin sekä näkymiä logistiikka-alan tulevaisuuden muutostekijöihin että käynnissä oleviin infra- ja vaikuttamishankkeisiin.