Uudet kynät, uusi näkökulma

Uudet kynät, uusi näkökulma?

Syksy toi taas katukuvaan koululaiset uusine reppuineen, kynineen ja penaaleineen ja varsinkin pienimmät hihkuvat innostusta ja jännitystä. Siinä ollaan elinikäisen osaamispolun alkumetreillä ja jossain vaiheessa sitten tullaan mukaan työelämään, jonka piirteistä ei ole vielä aavistusta. Keneltäkään meistä ei varmaankaan ole jäänyt huomaamatta huutava pula osaajista Satakunnassa, Lounais-Suomessa ja nyt jo oikeastaan koko Suomessa. Millaisia osaajia tulevaisuudessa tarvitaan? Hyvä asenne ja oppimiskyky riittävät pitkälle, mutta myös looginen ajattelu ja hyvät digitaaliset taidot ovat entistä tärkeämpiä. Kauppakamareissa on yhteisesti laadittu koulutusteesit, joissa on etsitty Suomen tasolla 7 keinoa varmistaa osaava henkilöstö yrityksille. Keskustelua kasvua kahlitsevasta osaajapulasta käytiin mm. SuomiAreenan torstaipäivässä ja sitä jatketaan erityisen vahvasti useilla foorumeilla tulevana syksynä.

» Kauppakamarin koulutusteeseihin voit tutustua tästä linkistä

Oman osaamisen kehittämisessä myös uusien näkökulmien etsiminen on monen kokeneemman johtajan ja asiantuntijan agendalla. Miten pysyä hereillä jatkuvassa muutoksessa? Oman organisaation kehittäminen on niin iso palanen, että se helposti alkaa hallita ajatuksia, eikä enää näe riittävän selvästi ulkopuolella olevia signaaleja. Keskustelimme Porin yliopistokeskuksen erityisen tärkeästä roolista sekä esim. Porissa toteutetun MBA kokonaisuuden huippulaadusta. Erityisesti tulevaisuuden ennakointi ja strateginen johtaminen sekä teknologia- ja innovaatiojohtaminen ovat olleet uusia näkökulmia kiinnostavasti avaavia moduuleja ja osallistuneet kertovat palaavansa niissä esitettyihin pohdintoihin monesti uudelleen. On löytynyt bisnekselle kriittistä uutta ajattelua! Porin ohjelma tunnetaan kauempana myös vahvasta alumni-porukasta, joka pitää yhtä ja sparraa toisiaan vielä kauan ohjelman päätyttyä. Nämä ovat sellaisia vaikutuksia, joita me täältä kamarista kaikin keinoin haluamme tukea. Ohjelmaan ilmoittautuminen on käynnissä vielä syyskuun ajan, joten mukaan mahtuu vielä.

» General Excecutive MBA-ohjelmaan voit tutustua tästä linkistä

Kauppakamarin syksy käynnistyy suunnittelulla. Hallitus kokoontuu strategiakokoukseensa, jossa käydään tällä kertaa syventävää arvokeskustelua ja mietitään myös osaamisasioita. Millaisia palveluja kamarin pitäisi tuottaa jäsenilleen, jotta he nopeasti ovat kartalla keskeisistä uusista jutuista ja saavat helposti uusimmat johtamisen teemat kiinni. Olemme myös startanneet Advisory Board -toiminnan, jonka ensimmäisenä pohdintatehtävänä on uudistaa kamarin hallinnolliset toimintamallit vastaamaan nykyaikaista hyvää hallintotapaa. Tässä oppia otamme kollegoiltamme ympäri Suomea, jotka ovat tällaisia uudistuksia jäsenten toivomuksesta jo toteuttaneet.

Piristävää syksyä ja ajatuksia avaavia pohdintoja toivotellen

-MINNA-