Tavarat ja työvälineet väliaikaisesti ulkomaille – ATA carnet toimii korona-aikanakin

ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, jonka avulla voidaan viedä väliaikaisesti tavaroita sopimukseen liittyneisiin maihin tulli- ja verovapaasti korkeintaan vuoden ajaksi.

ATA carnet toimii myös koronapandemian aikana. Sitä on hyödynnetty esimerkiksi etätyövälineiden viemisessä Turkkiin.
​​​​​​​

ATA carnet’lla voidaan väliaikaisesti viedä kaupallisia tavaranäytteitä, ammatinharjoittamisvälineitä ja näyttelytavaroita verovapaasti korkeintaan vuoden ajaksi sopimukseen liittyneisiin maihin. ATA carnet’n voimassaoloajalle voidaan hakea jatkoaikaa useassa maassa. ATA carnet on aina palautettava sen myöntäneeseen kauppakamariin käytön jälkeen.

”Minulla on lukuisia positiivisia kokemuksia ATA carnet’n käytöstä jo 20 vuoden ajalta. ATA carnet sopii erittäin hyvin väliaikaiseen vientiin, kun kysymyksessä ovat maat, jotka ovat liittyneet ATA carnet -sopimukseen ja kun viedään tavaroita väliaikaisesti messuille, näyttelyihin, urheilukilpailuihin tai testaukseen”, sanoo Schenker Oy Air & Ocean, Event Logisticsin Manager Fairs & Exhibitions Tanja Lehtinen.

Lehtisen mukaan ATA carnet’lla tavara kulkee vaivattomasti maasta toiseen. Schenker Oy Air & Ocean on lähettänyt ATA carnet’lla laitteita muun muassa Sochin vuoden 2014 olympialaisiin ja Etelä-Korean Pyengchangin olympialaisiin vuonna 2018. ATA carnet’ta on myös käytetty vietäessä tavaraa väliaikaisesti messuille eri maihin.

”Tavara kuljetetaan messuosastolle esitettäväksi ja palautetaan takaisin Suomeen. Sama laitteisto voi kiertää ATA carnet’n kanssa useilla messuilla eri maissa carnet’n voimassaoloaikana. ATA carnet’lla on viety myös etätyövälineitä Turkkiin koronaepidemian aikana”, jatkaa Tanja Lehtinen.

Schenker Oy Air & Ocean on vienyt väliaikaisesti messutavaroita ja testauslaitteita useaan kaupunkiin Kiinassa. Tavarakuljetukset Pekingin yleisurheilun MM-kisoihin vuonna 2015 hoidettiin käyttäen ATA carnet’ta. Venäjälle on väliaikaisesti viety taideteoksia, soittimia konserttikiertuetta varten ja tuotteita messuille.

”ATA carnet on tulliasiakirja, jonka käyttö on erittäin vaivatonta ja nopeaa. ATA carnet’n tullausaika on usein nopeampi ja käyttö edullisempaa kuin muiden menettelyjen. ATA carnet sisältää väliaikaisen maahantuonnin tullivakuuden, jolloin sitä ei tarvitse erikseen kohdemaassa järjestää eikä maksaa”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden yhteyspäällikkö Anne Hatanpää.

”Suosittelen ehdottomasti ATA carnet’n käyttöä. Asiakkaan on hyvä olla yhteydessä hyvissä ajoin ennen ATA carnet’n hakemista. ATA carnet’n laadinnassa tulee ottaa huomioon eri maiden omia ohjeita ja muotoseikkoja. Esimerkiksi käytettäessä ATA carnet’ta Venäjälle suuntautuvassa väliaikaisessa viennissä, tavaraluettelo tulee kääntää venäjäksi ja liittää kuvat tavaroista hakemukseen. Huolitsija tarkastaa muotoseikat määrämaan edustajan tai kauppakamarin kanssa, jolloin asiakirja saadaan tehtyä kerralla oikein”, sanoo Lehtinen.

Lisätietoja: www.atacarnet.fi, Anne Hatanpää, anne.hatanpaa@chamber.fi

Tanja Lehtinen
Manager Fairs & Exhibitions
Schenker Oy Air & Ocean, Event Logistics
www.dbschenker.com/fi

DB Schenker on johtava maailmanlaajuinen logistiikkapalvelujen tarjoaja. Tarjoamme kaupan ja teollisuuden asiakkaille maakuljetuksia, globaaleja lento- ja merirahtipalveluja, sopimuslogistiikan ratkaisuja ja toimitusketjujen hallintaa. Integroitu logistiikka näkyy maailman merkittävimmissä risteyskohdissa, joissa kuljettajien tavaravirrat linkittyvät tehokkaasti. Lisäarvopalvelumme varmistavat, että tavaravirta jatkuu keskeytyksittä ja toimitusketjut ovat sujuvia ja menestykseen optimoituja. Tarjoamme huippuluokan palveluja autoteollisuudelle, tekniselle alalle, kulutustavarateollisuudelle, messulogistiikalle, erikoiskuljetuksille ja erikoislogistiikalle.

Suomessa Schenker Oy:n palveluita tuottaa noin 1 300 henkilöä 18 paikkakunnalla. Vuonna 2018 koti- ja ulkomaan toimintojen liikevaihto oli yhteensä noin 470 miljoonaa euroa. Keski- ja Pohjois-Suomessa DB Schenkerin kumppanina toimii Vähälä Yhtiöt.
Schenker Oy:n messu- ja tapahtumalogistiikka/Event Logistics -osastolla palveluihimme kuuluu myös asiakkaiden avustaminen vientiasiakirjojen laadinnassa. Laadimme mm. hakemuksen ATA carnet -tullivakuusasiakirjasta asiakkaan puolesta ja valtuutuksella kauppakamariin.

ANNE HATANPÄÄ
yhteyspäällikkö, kansainväliset asiat