Satakunta Business Campus 2020 - jotain vanhaa ja paljon uutta

Lähestyvä vuodenvaihde on hyvä aika koota yhteen vuoden 2020 SBC-toimintaa. Kuten kaikki toiminnot, myös SBC kohtasi vuonna 2020 koronan myötä aivan uudenlaisia haasteita. Näistä on kuitenkin selvitty varsin hyvin ja uusia toimintatapoja on otettu vauhdilla käyttöön keväästä alkaen.

Keväällä tehtiin isohko kehitystyö koko SBC:n osalta. Kirjoitimme yhdessä pitkästä aikaa auki niin SBC:n visiota, missiota kuin käytännön toimintatapoja. Sen myötä tänä vuonna on tehty jo monia muutoksia, erityisesti viestintään. SBC näkyy nykyisin jokaisessa Satakunnan kauppakamarin lehdessä omana SBC-kuulumisia -laatikkonaan sekä aiempaa useammin niin kauppakamarin kuin omassakin sosiaalisessa mediassani. Myös SBC:n nettisivut uudistuivat ja otimme käyttöön uudet SBC-sloganit.

SBC-johtoryhmä on kokoontunut etätapaamisiin Teamsiin kolmesti ja vain vapaamuotoisempi kesätapaaminen päätettiin siirtää odottamaan aikaa, jolloin kokoontuminen kasvokkain on taas mielekästä. Teams-kokoukset ovat olleet tehokkaita ja tiiviitä, olennaiset asiat on käsitelty, mutta vapaampi keskustelukin on onnistunut hienosti.

Näiden lisäksi kuluneena vuonna Esimiesvalmennus muuttui siten, että työhyvinvointikorttikoulutus jäi pois ja tilalle otettiin osaamisen johtamisen päivä. Koronan myötä myös ryhmäcoaching-tapaamisista viimeinen toteutettiin varsin mukavalla menestyksellä Teamsissa. Palaute valmennusohjelmasta on ollut hyvin positiivista ja ryhmä on ollut todella aktiivinen lähipäivissä.

Teemaverkostot ovat kokoontuneet Teamsin välityksellä ja koska suurin osa osallistujista on ollut ennalta jo toisilleen ainakin jollain tapaa tuttuja, ei näissäkään tapaamisissa ole ollut ongelmia. Ulkopuolisia alustajia on jopa aiempaa helpompi saada mukaan tapaamisiin, nyt kun he voivat osallistua etänä kotitoimistoiltaan.

Isoin muutos SBC:n toiminnassa on aiempia vuosia vahvempi johtoryhmän jäsenten sitouttaminen toiminnan kehittämiseen. Erityisesti puheenjohtajien osallistuminen toiminnan suunnitteluun on ollut merkittävää. Olemmekin tavaneet vuoden aikana useita kertoja SBC-asioiden tiimoilta. Työskentelimme myös pienissä, johtoryhmästä kootuissa, työryhmissä eri kehittämisteemojen ympärillä. Tästä tavasta en enää luovu, sillä näin jäsenyritysten ääni tulee entistä paremmin kuuluviin.

Tapasimme puheenjohtajien kanssa syksyllä kaksi potentiaalista, uutta SBC-jäsenyritystä ja nämä keskustelut olivat erittäin hedelmällisiä. Vielä emme tiedä, saammeko heistä uusia jäseniä, mutta kiinnostus ainakin heräsi. Olisi hieno vahvistaa vuonna 2021 rivejämme uusilla yrityksillä ja saada toimintaan mukaan uusia ajatuksia!

Vuodelle 2021 on suunnitelmissa perinteisiä SBC-toimintoja sekä uusia teemoja, kuten esimiesten työkykyjohtamisen koulutus ja Teemu Arinan henkilökohtaisen suorituskyvyn tehostamiseen liittyvä seminaari. Muitakin uusia avauksia on tulossa ja niistä kuullaan lisää ensi vuoden aikana!

Nyt on kuitenkin aika alkaa laskeutua joulun viettoon ja ottamaan vastaan uutta vuotta. Olkoon se meille kaikille energisoiva, uutta luova ja edellistä positiivisvireisempi!

terveisin, Terhi