SAMK valmiina 30-vuotisjuhlavuoteen – Rehtorille luovutettiin käädyt

SAMKin toimitusjohtaja, rehtori Jari Multisillalle luovutetut käädyt on suunnitellut muotoilija ja kultaseppä Assi Arnimaa-Leinonen. Hänen kädenjälkeään on nähty monissa timanttisormus- ja hopeakorumallistoissa.

​​​​​​​15.10.2021 | TEKSTI: INNA SAARINEN | KUVAT: MARIUS TIKKANEN

Käädyt luovutettiin Satakunnan kauppakamarin hallituksen kokouksessa. Kuvassa etualalla SAMKin toimitusjohtaja, rehtori Jari Multisilta ja taustalla Satakunnan kauppakamarin puheenjohtaja Pekka Ekberg.

Käädyt luovutettiin nyt ensimmäistä kertaa SAMKin historiassa. Käätyjen luovutus on alkusysäys ammattikorkeakoulun 30-vuotisjuhlavuodelle, jota vietetään ensi vuonna. Tulevaa juhlavuotta varten on haluttu luoda myös uusia traditioita.

Käätyjen suunnittelu alkoi huhtikuussa 2020. SAMKin toiveena oli saada tyyliltään modernit ja pelkistetyt käädyt. Muotokielessä haluttiin näkyvän SAMKin logo ja sen syntytarinaa.

Hopea valikoitui jo heti alkuvaiheessa käätyjen materiaaliksi, koska sen katsottiin tuovan käätyihin nykyaikaista ja arvokasta ilmettä.

– Käätyjen haluttiin olevan toisaalta modernit ja tulevaisuuteen suuntautuvat, mutta myös uuden tradition alku ja saavan paljon käyttöä tulevien vuosien varrella, kertoo Satakunnan kauppakamarin puheenjohtaja Pekka Ekberg.

– Satakunnan kauppakamari halusi lahjoittaa käädyt ammattikorkeakoululle osoituksena arvokkaasta yhteistyöstä ja tärkeydestä, joka SAMKilla on tulevaisuuden osaajien valmiuksien luomisessa, hän jatkaa.

Käädyt suunnitellut Assi Arnimaa-Leinonen kertoo, että käätyjen elementtinä oleva SAMKin logo ja visuaalinen maailma on erittäin pelkistetty, joten käädynkin oli noudatettava samaa linjaa. Kääty esineenä on hyvin perinteinen, mutta nyt sen ilmeestä muodostui raikas ja moderni.

– Rakensin logon elementeistä ikään kuin kolmiulotteisen kuosin, joka toistuu käädyssä. SAMKin logo viestii eteenpäin pyrkimisestä ja kehittymisestä. Muoto on myös universaali ja sopii koko ammattikorkeakoulun profiiliin, eikä painota vain jotain tiettyä koulutusalaa, Assi Arnimaa-Leinonen kuvailee.

Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Nore ja puheenjohtaja Pekka Ekberg luovuttivat käädyt toimitusjohtaja, rehtori Jari Multisillalle Satakunnan kauppakamarin hallituksen kokouksessa.

​​​​​​​Käädyt

Hopeakäädyt on suunnitellut Assi Arnimaa-Leinonen. Käätyjen elementtinä oleva SAMKin logo ja visuaalinen maailma on erittäin pelkistetty. Hopea valikoitui käätyjen materiaaliksi, koska sen katsottiin tuovan käätyihin nykyaikaista ja arvokasta ilmettä.

Kuvassa Satakunnan kauppakamarin toimitusjohtaja Minna Nore asettaa käädyt SAMKin toimitusjohtaja, rehtori Jari Multisillalle.