Pori Jazz on vuoden 2019 Porilainen Maineteko​

Porin Nuorkauppakamarin myöntämän Vuoden 2019 Porilainen Maineteko-palkinnon saa tänä vuonna kansainvälisestikin tunnettu Pori Jazz -festivaali. Palkinnon perusteluissa valitsijaraati arvosti Pori Jazzin rohkeita yhteistyöavauksia ja entisestään tiivistynyttä yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Pori Jazzin pääkonsertit Kirjurinluodossa keräsivät viime kesänä ennätykselliset 69 000 kävijää.
​​​​​​​

Ryhmäkuvassa vasemmalta Mikkomatti Aro, Sanna Grönmark, Marjo Boelius, Miika Ranne, Juho Poskiparta (Porin Nuorkauppakamarin pj. 2020), Elina Yrjölä, Jari Leskinen ja Kari Sarpela.

"Pori Jazz kiittää tästä tunnustuksesta. Näiden palkittujen alueellisten toimijoiden joukkoon on kunnia kuulua. Haluamme korostaa, miten tärkeää toimiva paikallinen yhteistyö on. Ilman sitä ei synny festivaalia, jolle palataan vuodesta toiseen", sanoo Pori Jazzin toimitusjohtaja Miika Ranne.

Uudistunut ja paikkansa vakiinnuttanut Jazzpuisto Kirjurinluodossa on saanut kävijöiltä kiitosta. Lisäksi festivaalin monipuolinen maksuton ohjelma, muun muassa Pori Jazz Kids, on muodostunut tärkeäksi osaksi lapsiperheiden kesän viettoa.

Porilainen Maineteko kunniamaininnalla palkittiin Pori Film Festival. Valitsijaraati kiitteli Pori Film Festivalin pitkäjänteistä ja laadukasta työtä elokuvakulttuurin edistämiseksi.

Porilainen Maineteko on vuosittainen Porin Nuorkauppakamarin jakama palkinto. Palkinto myönnetään tunnustuksena poikkeuksellisen merkittävästä toiminnasta Porin kaupungin hyväksi. Vuoden 2019 palkinto on järjestyksessään jo 29. Porilainen Maineteko -tunnustuspalkinto jaettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1991. Viime vuonna palkinnon sai porilainen tekoälyyn erikoistunut HeadAI.

Porilaisen Maineteon saaja palkitaan 32 kiloa painavalla, luonnollista kokoa olevalla Mustavaris-veistoksella ja siihen liittyvällä kunniakirjalla. Veistos on kiertopalkinto, jonka on ideoinut Erkki Teikari ja toteuttanut Veikko Heinonen. Kunniamaininnan saaja palkitaan myös kunniakirjalla.

Valitsijaraatiin kuuluivat: Porin Nuorkauppakamari puheenjohtaja 2020 Juho Poskiparta sekä Minna Nore, Ari Eklund, Jari Taimi, Harri Ketamo ja Matti Linnainmaa.

Lähde: Pori Jazzin tiedote 19.12.2019.