Playmaker Oy

Playmaker Oy on porilainen liikkeenjohdon konsultointia tarjoava yritys, jonka kilpailukeinovalikossa on erityisesti brändi-, tuote- ja palvelumuotoilu, myynti sekä viestintä.

Juha Harttunen ryhtyi lokakuussa 2011 yritysoston myötä yrittäjäksi ja toimitusjohtajaksi Playmaker Oy:ssä.

- Pitkäaikainen haaveeni oli kokeilla, millaista yrittäjyys on ja oppia yrittäjyyden puolelta liiketoiminnan kaikki osa-alueet käytännössä.

Aiemmin olin ollut pitkään suurissa viestintäkonserneissa kuten Alma Mediassa ja MTV:ssä eri tehtävissä, joissa imin paljon oppia suurilta asiakasyrityksiltä. Playmakerissä pyrin muun muassa jakamaan niitä oppeja eteenpäin, Harttunen kertoo

Työssään Harttunen on huomannut, että pelko rajoittaa usein liiketoimintaa ja hidastaa sen kehittämistä.

- Liiketoiminnan kehittämisen jarruja ovat, ettei kuunnella asiakasta, rohkeuden puute päätöksenteossa ja virheiden pelko. Ei ole kykyä nähdä bisnestä uudella tavalla ja pelätään jakaa vastuuta organisaatiossa, ei olla aktiivisia verkostoitumaan eikä panosteta riittävästi markkinointiin ja myyntiin.

Playmaker Oy:n menestyksen salaisuus on kyetä hälventämään näitä pelkoja ja auttaa asiakkaita synnyttämään uusia ideoita ja konsepteja liiketoiminnan rohkeaan uudistamistamiseen asiantuntijaverkostoa hyödyntäen.

Johtaja on Harttusen mukaan avainasemassa yrityksen toimintakulttuurin uudistamisessa. Hyvällä johtajalla tulisi olla kyky katsoa tulevaisuuteen ja rakentaa sitä yhdessä muiden kanssa.

- Johtajan tulisi käyttää omasta energiastaan 80 % yrityksen tulevaisuuden rakentamiseen. Henkilöstöjohtaminen on valmentamista. Liiketoiminta on joukkuelaji, jossa tulisi olla erilaisia taitavia sekä motivoituneita yksilöitä, joilla on yhteinen tahto kehittyä, Harttunen kuvailee.

Harttunen muistuttaa myös, että vaikka digitalisaation myötä asiakkaan bisneksen kehitystyö tehdään virtuaalimaailmassa, liikelounaat ja muut tapaamiset ovat kumppanuuden laatuaikaa ja ne tehdään kasvotusten. Verkostojen ja inhimillisten kontaktien merkitys ei tule häviämään mihinkään.

Harttunen näkee Satakunnan erittäin potentiaalisena toimintaympäristönä yrityksille.
Täällä on paljon erinomaista ja monipuolista liiketoimintaa. Toimintaympäristön muuttuessa kiihtyvällä tahdilla uskon yrityksillä olevan kasvavaa tarvetta ulkopuolelta tuleville näkemyksille, ideoille, palveluille sekä rohkaisulle päätöksenteon tueksi.

Harttunen toivottaa kauppakamarille potkua toiminnan uudistamiseen:

- Satakunnan Kauppakamarilla on nyt selkeästi hyvä ja uusi ote tekemisessään. Kauppakamarilla on erinomainen rooli edelleen olla liike-elämän verkostojen luoja. Koulutuspalveluihin kannatan satsaamaan jatkossakin. Oma tuore kokemus HHJ-kurssista (Hyväksytty hallituksen jäsen) on erittäin myönteinen, suosittelen varmasti liiketuttavilleni.