ATA carnet – passi tavaroillesi väliaikaiseen vientiin


MIKÄ?

ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, joka avulla tavaroita voidaan viedä sopimukseen liitty­nei­siin maihin tulli- ja verovapaasti korkeintaan yhden vuoden ajaksi. Lyhenne ATA (Admission Temporaire / Temporary Admission) kertoo, että kysymyksessä on tavaroiden väliaikainen maasta­vienti.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

ATA carnet myönnetään luotettavalle hakijalle (yritykselle). ATA carnet´ita myöntävät kussakin sopimukseen liittyneessä maassa hakemuksesta kauppakamarit.

Carnet’lla maahantuodut tavarat on määräajassa (enintään 1 vuosi) jälleenvietävä maasta ja kuljetettava alkuperäiseen lähtömaahan, jossa ATA carnet on palautettava sen myöntäneelle kauppakamarille.



ATA carnet’lla voidaan väliaikaisesti viedä:

  • näyttelytavaroita,
  • ammatinharjoittamisvälineitä ja
  • kaupallisia tavaranäytteitä.

MIKSI?

ATA carnet -järjestelmän tarkoituksena on helpottaa ja yksinkertaistaa edellä mainittujen tavara­ryhmien osalta noudatettavaa väliaikaista tullivapausmenettelyä siten, että ATA carnet

  • korvaa vientiasiakirjat lähtömaassa,
  • korvaa väliaikaisessa vientimaassa tarvittavat tulliasiakirjat,
  • sisältää kansainvälisesti hyväksyttävän takuun, joka kattaa mahdollisen tullin ja tuontiverot maahan tuotavista tavaroista, ja
  • toimii tavaroiden kauttakuljetusasiakirjana.
  • palauttaa tavarat lähtömaahan sujuvasti.

​​​​​​​

MISTÄ?

Saat ATA carnet´n kauppakamarista. Satakunnan kauppakamarin ATA carnet hakemukset käsitellään Helsingin seudun kauppakamarissa.
​​​​​​​

MITEN?

Täytä sähköinen hakemus ja toimita se kauppakamariisi viisi päivää ennen matkaa. Satakunnan kauppakamarin hakemukset ohjautuvat automaattisesti Helsingin seudun kauppakamarin käsiteltäväksi.



Tarvitsetko apua tai haluatko kysyä lisää?
​​​​​​​ATA carnet asioissa auttaa
​​​​​​​Helsingin seudun kauppakamarin
​​​​​​​Heidi Ikonen, p. 09 2286 0216, heidi.ikonen(a)helsinki.chamber.fi.