Miten somevaikuttajan tulot käsitellään kirjanpidossa ja verotuksessa?



​​​​​​​Teija Kerbs

kirjanpidon asiantuntija
Helsingin seudun kauppakamari
Neuvontapalvelut


01/2026

Somevaikuttajien rooli liiketoiminnassa kasvaa vauhdilla, ja tulonlähteet voivat olla monipuolisia – yhteistyösopimuksista ja mainostuloista aina tuotteiden myyntiin ja tapahtumapalkkioihin. Yritystoiminnan näkökulmasta on tärkeää ymmärtää, miten nämä tulot käsitellään kirjanpidossa ja verotuksessa, jotta toiminta pysyy lainmukaisena ja kannattavana. Erityisesti barter-yhteistyöt, joissa palkkio maksetaan tuotteina, vaativat tarkkaa huomiointia, kirjoittaa kirjanpidon asiantuntijamme Teija Kerbs.


Sosiaalisen median vaikuttajat, eli somettajat ja sisällöntuottajat, ovat osa digitaalista taloutta.

Somevaikuttajan tulot voivat tulla monista eri lähteistä, kuten

  • yhteistyösopimuksista ja kaupallisista kampanjoista (esim. Instagram, TikTok, YouTube)
  • mainostuloista
  • tuote- ja palvelumyynnistä (verkkokurssit, omat tuotteet)
  • lahjoituksista ja tilaajatuista
  • tapahtumapalkkioista ja esiintymisistä.

Yksi somevaikuttajien erityispiirre on barter-yhteistyö, jossa vaikuttaja saa tuotteen tai palvelun palkkioksi näkyvyydestä.

Tällaisessa yhteistyössä on kirjanpidon osalta huomioitava seuraavaa:

  • Tuotteen tai palvelun käypä arvo luetaan tuloksi.

Jos yritys antaa esimerkiksi 1 000 euron arvoisen käsilaukun mainintaa vastaan, se merkitään liikevaihtoon 1 000 €.

  • Jos saatu tuote liittyy liiketoimintaan, se voidaan kirjata menoihin.

Jos yritys antaa somevaikuttajalle tuotteen, jonka tämä käyttää tekemällä siihen liittyvää sisältöä somekanaviin, tuotteen arvon voi vähentää markkinointi-/mainosmenoina.

Huomioi, että vaikka raha ei liiku, on kuitenkin kyse liiketoiminnasta: toisen ostosta ja toisen myynnistä.

Kulut tulonhankinnasta voi vähentää kirjanpidossa

Somettaja voi vähentää kirjanpidossa kaikki kulut, jotka liittyvät suoraan tulonhankintaan, esimerkiksi

  • laitteet: kamera, tietokone, puhelin, valot, mikrofoni
  • ohjelmistot ja sovellukset
  • internet- ja puhelinkulut
  • matkakulut ja tapahtumamenot
  • markkinointi- ja mainoskulut.

Kulujen tulee tosiasiallisesti liittyä liiketoimintaan ja niistä on oltava tositteet.

Arvonlisävero 20 000 ylittävästä tulosta

Jos somevaikuttajan liikevaihto ylittää 20 000 euroa vuodessa, hänen tulee rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi.

  • Laskuihin lisätään 25,5 % arvonlisäveroa.
  • Ostojen sisältämän arvonlisäveron voi vähentää, jos ne liittyvät liiketoimintaan.
  • Myös barter-yhteistyöstä syntyy arvonlisäverovelvollisuus tuotteen käyvän arvon mukaan.