Missä mennään Satakunnassa koronatilanteen osalta nyt?

Kuulen mielelläni, jos on yritystänne koskee jokin asia, jota emme ole vielä havainneet.

Minna Nore, tj, 044 710 5364

Nyt on saatu ensimakua siitä, miten tuleva kuukausi ja sitä seuraavat lähikuukaudet vietetään ja mitä uusi tilanne yrityksille ja taloudelle tarkoittaa.

Satakunnassa näyttäisi siltä, että meillä on vakaita, isoja toimijoita, joiden toimitusketjut ovat suhteellisen selkeitä. Nämä toimijat pystyvät sopeutumaan päivä kerrallaan ja suojaavat näin maakuntaa.

Muutamat uuteen kulutuksen tapaan liittyvät yritykset ovat jopa saaneet yllättävän isoa kysyntää, kun maamme varautuu tuleviin päiviin.

Elintarvikkeiden osalta voimme olla iloisia siitä, että maakuntamme toimii Suomen ruoka-aittana, sillä nyt tällä on todellakin iso merkitys.

Huolta aiheuttavat palvelualan yritysten mahdoton tilanne ja maksuvalmiuden ylläpitäminen. Näissä asioissa valtiolla on ratkaiseva rooli siinä, miten siirrymme takaisin normaalitilanteeseen. Myös vuokranantajien ja muiden toimijoiden joustoa tarvitaan. Tällaisissa kohdissa punnitaan koko kansakunnan sopeutumiskyky.

Satakunnan yrityskenttä on monimuotoinen, mikä tarkoittaa, että meillä on selviytyjiä ja erittäin isoissa haasteissa kamppailevia yrityksiä samanaikaisesti. Alihankinta- ja kokoonpanoteollisuudessa komponenttien saatavuus muodostunee isoksi ongelmaksi. Korvaavien ratkaisujen löytyessä hintataso syö katteen. Neuvottelut ja uusien kauppojen solmiminen on haastavaa. Etätyöskentely tulee tulikokeeseen, mutta monilla siihen on onneksi mahdollisuus ja valmius. Riskienhallinta luo uusia käytänteitä sekä työntekoon että vuorovaikutukseen.
Tilanne voi muuttua tuntitasolla, mutta yhdessä toivottavasti onnistumme minimoimaan tämän kriisin vaikutuksen ja saamme elinkelpoiset yritykset vietyä yli pahimman. Nyt on tietenkin erittäin tärkeä toimia nopeasti, selkeästi ja muistaen, että tilanne on todella poikkeuksellinen.

Koronaviruksen vaikutuksia koskeva kauppakamarien laaja kysely 16.-17.3.

Tulos Satakunnan kauppakamarin alueella pähkinänkuoressa:
    (toteutus 16.-17.3.2020 / Vastaajia 132 useilta toimialoilta)

• Kyllä, koronavirus tulee vaikuttamaan 90,9 %
    • Ei ole vielä vaikuttanut liikevaihtoon negatiivisesti 54,2 %
    • Odotus negatiivisesta vaikutuksesta seuraavan 2 kuukauden aikana – paljon 34,2 % ja jonkin verran 58,3 %
    • YT-neuvottelut aloitettu 20,2%
    • Emme odota lomautuksia seuraavan kahden kuukauden aikana 53,3 %