Maailma on mahdollisuuksia täynnä, samoin Satakunta

Ajatuksia harjoittelijan näkökulmasta

Tasan vuosi sitten luulin, että olisin tällä hetkellä vaihdossa eräässä bisneskoulussa Madridissa. Toisin kuitenkin kävi. Vuoteen on mahtunut paljon – muutto Ruotsista takaisin Suomeen koronakriisin keskellä, plan B:n keksiminen tälle syksylle sekä 4 kuukautta silmät avaavaa työkokemusta.

Madrid vaihtui Satakunnan kauppakamariin, ja vaikka kokemus onkin täysin erilainen, ei tämä suunnanmuutos ole harmittanut hetkeäkään. Työpiste Valtakatu kuudennen seitsemännessä kerroksessa ei ole avannut näköalaa pelkästään kauniiseen Raatihuoneenpuistoon vaan myös koko Satakunnan yritysmaailmaan.

Opinnot pystyvät kyllä luomaan teoreettisen perustan, mutta todellinen osaaminen ja ymmärrys syntyvät tekemällä ja kokemalla. Tämän harjoittelun ansiosta olen oppinut lisää niin bisneksestä kuin itsestänikin, saanut vastuulleni laajoja kokonaisuuksia sekä päässyt osaksi kannustavaa ja avointa työilmapiiriä. Työtehtävieni kautta olen myös alkanut ymmärtää Satakunnan todellista bisnespotentiaalia, vaikka olenkin täältä kotoisin. Vastuullani olevan Satakunta-infomateriaalin kokoaminen on osoittanut, että Satakunta kätkee sisälleen lukemattomia mahdollisuuksia ja merkittäviä saavutuksia.

Kaikki tämä on ollut itselleni taas yksi todiste siitä, että puhe itseään fiksumpien joukkoon hakeutumisesta on täyttä totta. Ei sitä muuten voi kehittyä. Meille nuorille osaajille tällainen verkostoituminen ei kuitenkaan aina ole yksinkertaista, ja siksi olenkin todella onnekas, että kamaritiimimme on alusta asti ollut niin avoin ja mukaan ottava. Juuri sellaista minä ja ikäiseni tulevaisuuden ammattilaiset tarvitsemme ja arvostamme.

​​​​​​​Laura Lappalainen
Satakunnan kauppakamarin harjoittelija ja kansainvälisen kaupan opiskelija Lundin yliopistossa Ruotsissa