Lingo Languages Oy

Lingo Languages Oy on porilais-turkulainen kielitoimisto, jonka missio on asiakkaiden liiketoiminnan kansainvälistäminen.

Lingo Languages Oy tekee sujuvia käännöksiä ja tuottaa monikielistä viestintää ja kielipalveluja yrityksille, jotka ovat kasvamassa kansainvälisille markkinoille tai toimivat jo kansainvälisessä ympäristössä.

Palveluvalikoimaan kuuluvat myös ammattimaiset kielentarkistukset, laadukas sanastotyö sekä kielikoulutukset.

Toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Miia Virtanen on aloittanut uransa käännösten parissa jo opiskeluaikanaan. Kipinä oman yrityksen perustamiseen syntyi halusta auttaa satakuntalaisia yrityksiä tavoittamaan kansainvälisiä asiakkaita. Vuonna 2005 perustettu yhden naisen yritys on kasvanut neljän työntekijän ja kymmenien kääntäjien kielitoimistoksi, jolla on toimistot Porissa ja Turussa.

Virtasen mukaan menestyvän yrityksen takana on kyky oppia ja omaksua uutta, halu kehittyä ja haastaa omaa osaamista asiakkaiden tarpeiden ja palautteen perusteella.

”Yrittäjän vahvuus, ja toisaalta myös heikkous, on päättäväisyys lähteä ratkomaan havaittuja haasteita ja pyrkiä jatkuvasti parantamaan asiakkaiden kokemaa laatua ja palvelua.” Virtanen kertoo

Haastavinta yrittäjyydessä on Virtasen mukaan keskittyminen oikeisiin, yrityksen tulevaisuuden kannalta olennaisiin asioihin.

”Tekemisen priorisointi on osa yrittäjän ja toimitusjohtajan arkea. Myös osaavien työntekijöiden löytäminen ja työn jakaminen tiimin jäsenille oikealla tavalla on haastavaa, mutta palkitsevaa.” Virtanen toteaa.

Virtanen haluaa olla johtaja, joka luo ympärilleen hyvää mieltä ja tekemisen meininkiä:

”Haluan johtaa esimerkilläni, luoda tehokkaan ja tuottavan työympäristön, lepoa ja inhimillistä kaaosta unohtamatta. Minulle on tärkeää, että tiimimme koostuu ”hyvistä tyypeistä”, ja että jokaisella on oma rooli ja ymmärrys omasta merkityksestä yhteisössä ja luottamuksen ilmapiirin luomisessa. Haluan johtaa ihmisiä, jotka osaavat itsenäisesti ja omatoimisesti tarttua tehtäviin ja kehittää omaa osaamistaan joka päivä uutta oppien.”

Lingo Languages Oy haluaa paitsi kansainvälistää asiakasyrityksiään, myös kansainvälistyä itse.

”Visionamme on olla asiakkaidemme ykkösvalinta monikielisen viestinnän kumppaniksi Suomessa ja myöhemmin myös Pohjoismaissa. Tulemme tarjoamaan käännösten lisäksi myös tukea kansainvälisen viestinnän suunnitteluun ja sisältöjä asiakkaan monikielisen viestinnän ja markkinoinnin tarpeisiin.” Virtanen paljastaa.

Virtanen näkee Satakunnan elinvoimaisena ja aktiivisena toimintaympäristönä.

”Satakunnassa on paljon hyvää. Asiakassuhteet satakuntalaisten kanssa ovat suoria ja mutkattomia, välimatkat lyhyitä ja täällä on koko Suomenkin mittakaavassa vilkasta kansainvälistä kauppaa ja vientiä. Lisäksi Satakunnasta löytyy monta aktiivista liiketoimintaympäristön kehittäjää, tukea ja tekemisen meininkiä. ” Virtanen kertoo.

Miia Virtanen on tuttu näky monille satakuntalaisille, ja hänet voi tavata usein erilaisissa tapahtumissa:

”Me olemme olleet mukana esimerkiksi Porin ja Satakunnan Yrittäjien tilaisuuksissa, Kauppakamarin kaupan ja palveluiden valiokunnassa, Porin yliopistokeskuksen Growing your business -hankkeessa ja toimimme osana Porin Etelärannassa toimivaa Linnakortteli-yritysyhteisöä. Lisäksi olemme voineet hyödyntää paikallista koulutustarjontaa, niin Winnovan, SAMK:n kuin Porin yliopistokeskuksenkin mahdollisuuksia oppia uutta. Haluan osaltani olla auttamassa kansainvälisyyden ja kasvuyritysten tukemista alueella.” Virtanen selvittää.

Lingo Languages Oy toivottaa uudistuvalle Satakunnan kauppakamarille myötätuulta vahvan satakuntalaisen tulevaisuuden rakentamiseen:

”Kiitos Kauppakamarille mahdollisuudesta päästä vaikuttamaan alueen kaupan ja palveluiden edistämiseen, hyvistä keskusteluista ja kontakteista satakuntalaisessa liiketoimintaympäristössä sekä vankasta uskosta valoisaan satakuntalaiseen tulevaisuuteen. Satakuntalaisissa yrityksissä on valtava potentiaali kansainväliseen kasvuun!”