Hyvä vaikuttaminen on kiinnostavia avauksia

Kauppakamarin ehkä kaikkein tärkein tehtävä on ymmärtää elinkeinoelämän tilanteet, elää sormi pulssilla ja vaikuttaa niihin asioihin, joilla on merkitystä. Vaikuttaminen vain on kovin muuttunut, koska mediasta ja huomiosta kilpaillaan jatkuvasti. Vain löytämällä kiinnostavat kulmat ja isoihin kuviin sopivat pointit tulee kuulluksi.

Satakunnan kauppakamarin valiokunnissa työstettiin viime vuonna urakalla vaikuttamissuunnitelmaa. Yksi kiinnostavimmista avauksista oli kasvuvisio työnimellä Pori 150 000. Mitä tekisimme eri tavalla, jos Pori olisi kokoaan kaksi kertaa isompi? Todetaan heti perään, että tässä visiossa ei tarkoiteta kuntaliitoksia vaan sitä, että rakennamme tulevaisuutta eri lähtökohdista, kasvu-mindsetillä, kuten sanotaan. Tulevaisuus tehdään itse, ja joskus tässä työssä tarvitaan näkökulman muutosta.

Ennen olemme aina sanoneet, että kyllähän tänne tultaisiin, jos olisi töitä. Nyt on. Epäjatkuvuuskohdat näkee selvästi vasta jälkikäteen, mutta silloin on aina mahdollista kääntää suuntaa. Maailmassa on yksi vahva trendi, joka tapahtuu niin meillä kuin muuallakin: kaupungistuminen. Mitä se tarkoittaa Satakunnassa? Maakunnassa pitää olla urbaani, kiinnostava kasvukeskus, joka on alusta kaikelle kiinnostavalle, uudelle ja menestyksekkäälle. Tutkimustulosten mukaan yritykset sijoittuvat ensisijaisesti sinne, missä ovat osaajat ja kasvukeskukset. Yksi asia johtaa toiseen ja kasvu lähtee liikkeelle.

Satakunnan kauppakamari täyttää tänä vuonna 100 vuotta. On hienoa olla osa historiaa, mutta vielä hienompaa on olla osa tulevaisuutta. Tulemme tänä vuonna keskustelemaan monilla foorumeilla kasvusta: mikä sitä ruokkii, mikä estää ja mikä kiihdyttää. Tällaisen keskustelun synnyttäminen on yksi osa kauppakamarin vaikuttamistehtävää – sitä vaikeinta, mutta hienointa ja merkityksellisintä.

MINNA NORE
toimitusjohtaja