Explore WORK!: Yksi vuosi takana, mitä opittiin?

Aloittaessani lokakuussa 2019 Explore WORK! -koordinaattorina, oli mahdotonta tietää tulevan vuoden poikkeuksellisuutta. Vuosi opetti varautumaan muutokseen ja sietämään epävarmuutta. Etä on tämän hetken uusi musta, mutta miten se otetaan haltuun? Tässä pari ajatustani.

Olen edelleen sitä mieltä, että paikan päällä järjestetyt yritysvierailut ovat suurimmassa osassa tapauksia paras ratkaisu. Etävierailu on kuitenkin osoittautunut fyysistä kontaktia välttelevään aikaamme varsin potentiaaliseksi vaihtoehdoksi!

Muutamien Explore WORK! -kokeilujen pohjalta uskaltanen vinkata yrityksille näin: Hyvin suunniteltu, osallistava, lyhyt ja ytimekäs etäyritysvierailu on yksi hyödyllisimmistä keinoista tavoittaa potentiaalisia työnhakijoita.

Explore WORK!:issa etsimme yhdessä yritysten kanssa hyviä tapoja saada potentiaaliset työnhakijat näkemään, miltä työelämä tänä päivänä oikeasti näyttää. Ajatus tekemiseen syntyi Satakunnan kauppakamarin valiokuntatyöskentelyssä, mutta konsepti on hioutunut jo vuodessa paljon. Aito työelämä kiinnostaa - aitous syntyy yhdessä tekemällä ja kuuntelemalla puolin ja toisin.

Sama perusidea - yritysvierailun järjestäminen - on saanut monta muotoa yritysten toiveisiin pohjautuen.

Olemme testanneet tietovisoja, kohdanneet virtuaalitodellisuudessa, tehneet ennakkotehtäviä, käyneet kiperiä keskusteluja ja oppineet.

Osallistujille järjestämäni ennakkosparraukset ovat vakiinnuttaneet paikkansa Explore WORK! -konseptissa. Nämä järjestetään ennen yrityksen edustajien kohtaamista ja palaute näistä on ollut erittäin hyvää.

Tekemisen tähtäin yrityksillä on ollut sekä lyhyt etsittäessä työntekijöitä avoimiin työtehtäviin ja toisaalta pitkä luotaessa nykyaikaisia mielikuvia työelämästä ysiluokkalaisille.

Onnistunut kohtaaminen etenkin etänä tehdään perusteellisella esityöllä.

​​​​​​​​​​​​​​Tässä vinkkini ja Explore WORK! -konseptissa hyödyntämäni keinot:

Pohdi = Mieti kohderyhmä, johon yrityksesi haluaa tutustua.

Rajaa = Mieti koukku ja kalasta juuri teidän yrityksestä ja kyseisestä koukusta kiinnostuneet esim. erillisen ilmoittautumisen avulla.

Kuuntele = Selvitä, mikä osallistujia teidän yrityksessä kiinnostaa.

Valmistaudu = Kohdenna kaikki kertomasi linjoilla oleville osallistujille kiinnostavaksi. Aikatauluta hyvin (puheenvuorojen kestot 5-10min).

Keskustele = Ota hyöty irti yrityksellenne tärkeän kohderyhmän edustajien kohtaamisesta. Aloita tilaisuus esittäytymiskierroksella. Herätä keskustelua ja keksi kannustimia osallistujien osallistamiseen.

Kerää hyvin kypsytetyn kohtaamisen hedelmät esim. kesätyöhakemuksina!

Vuosi 2021 näyttää lupaavalta. Tämä vuosi pakotti keksimään Explore WORK! -toimintaan toteutuskulman, joka olisi turvassa muutoksilta kokoontumisohjeistuksissa. Saamme mukaan muutaman uuden yrityksen ja pääsemme testaamaan uudenlaisia toteutustapoja jo heti tammikuussa.

Kiitos kaikille toiminnassa mukana olleille ja reilun vuoden aikana tutuksi tulleille satakuntalaisille!

Mukavaa joulun aikaa!

Uutta vuotta innolla odotellen,