Excel- ja Power BI -webinaarit, syksy 2021

​​​​Päivitä osaamisesi ajantasalle!

Päätöksenteko vaatii luotettavaa, selkeästi esitettyä ja oikeassa muodossa olevaa tietoa.

Webinaareissa saat tuhdit eväät arjen työkalujen hyödyntämiseen. Osallistumiseen tarvitset vain tietokoneen, nettiyhteyden ja kuulokkeet/kaiuttimet. Ennen koulutusta saat sähköpostiin osallistumislinkin, jota klikkaamalla webinaari avautuu.
Live-webinaarin lisäksi sinulla on mahdollisuus katsoa koulutus tallenteena kuukauden ajan koulutuksen jälkeen. Voit kerrata, tai jos et pääset live-koulutukseen, voit katsoa tallenteen oman aikataulusi mukaan.

​​​​​​​Webinaarien osallistumismaksu on kauppakamarin jäsenille 180 € + alv 24 %, muille 280 € + alv 24 %.

Kouluttajana toimii Maija Andersson, Business Intelligence Expert, Pinja Group Oy. Maija Andersson toimii Pinjalla BI asiantuntijana, konsulttina ja koulutusvastaavana. Maija rakastaa numeroita, dataa, tiedon visualisointia ja selkeitä raportteja. Maija on työskennellyt Power BI:n parissa vuodesta 2016 lähtien ja kouluttanut suunnilleen yhtä kauan. Kouluttajana Maijalla on rauhallinen ja innostava ote ja hän käy asiat läpi selkeiden esimerkkien kautta.

Power BI – raportoinnin perusteet -webinaarien 7.9. ja 5.10. kouluttajana toimii FT Juho Heikkinen Pinjalta. Juho on opiskellut matematiikkaa Oulun yliopistossa ja tietotekniikkaa Jyväskylän yliopistossa. Tällä hetkellä Juho toimii Pinjalla projektipäällikkönä BI- ja tietovarastoprojekteissa, ja työskentelee mielellään numeroiden ja datan parissa.

Maija Andersson

Huom! Linkki koulutuksen lisätietoihin sekä ilmoittautumislinkki vievät sinut Keski-Suomen kauppakamarin sivuille, joka hoitaa näiden kauppakamariryhmän yhteisten Excel- ja Power BI - webinaarien käytännön järjestelyt.

Ilmoittautuessasi valitse kauppakamarin jäsenyydeksi "Satakunnan kauppakamari".

Joulukuu

Power BI – raporttien julkaisu ja jakaminen

Tiistai 7.12.2021 klo 14 - 15.30

Oletko tehnyt organisaatiollesi hienon Power BI -raportin, mutta et ole varma, miten se olisi järkevintä jakaa käyttäjille? Tuntuuko Power BI:n lisensointimalli sekavalta?

Koulutuksessa käydään mm. nämä asiat läpi tiiviissä paketissa. Saat hyvän käsityksen raporttien erilaisista jakotavoista ja opit hallinnoimaan jaettuja raportteja.

Power BI – raporttien tehokäyttö: koulutus raporttien lukijoille

Tiistai 14.12.2021 klo 14 - 15.30

Oletko tehnyt organisaatiollesi hienon Power BI raportin, mutta et ole varma miten se olisi järkevintä jakaa käyttäjille? Tuntuuko Power BI:n lisensointimalli sekavalta?

Tässä koulutuksessa käydään mm. edellämainittuja asioita läpi tiiviissä paketissa. Saat hyvän käsityksen raporttien erilaisista jakotavoista ja opit hallinnoimaan jaettuja raportteja.

Marraskuu

Excel tehokäyttöön

Tiistai 2.11.2021 klo 14 - 15.30

Käytätkö sujuvasti Exceliä ja haluat saada siitä vielä enemmän irti? Haluatko rakentaa toimivan ja ketterän raportoinnin? Haluatko yllättää Excelin monipuolisilla raportointityökaluilla?

Power BI – Query editor

Tiistai 9.11.2021 klo 14 - 15.30

Raportoinnin ensimmäiset askeleet ovat datan hakeminen lähdejärjestelmästä, muokkaaminen raportointiin sopivaan muotoon ja lataaminen raportointijärjestelmään. Tähän ns. ETL-prosessiin on Power BI:ssä oma Query Editor -työkalu.

Tässä koulutuksessa käydään läpi koko ETL-prosessi ja tutustutaan Query Editorin ominaisuuksiin. Harjoituksissa käydään läpi tyypillisimpiä datan muokkaustarpeita ja niiden toteuttamista Query Editorilla.

Excelin BI-työkalut

Tiistai 16.11.2021 klo 14 - 15.30

Tässä webinaarikoulutuksessa kuulet, mitä mahdollisuuksia Microsoft Excel-raportointityökalut PowerPivot ja PowerQuery tarjoavat isojen datamäärien yhdistämiseen, muokkaamiseen ja rutiinien automatisointiin. Nämä työkalut tehostavat huomattavasti raportointiin käytettyä aikaa.

Koulutuksessa opit luomaan Excelin BI-työkalujen (PowerPivot ja PowerQuery) avulla isosta aineistosta dynaamisia raportteja nopeasti.

Power BI – DAX

Tiistai 30.11.2021 klo 14 - 15.30

DAX on Power BI:ssä mittareiden, laskettujen sarakkeiden ja taulujen luontiin käytettävä formula-kieli. Sen osaaminen on olennainen osa älykkäiden raporttien tekemistä Power BI:llä.

Tällä kurssilla käydään läpi kaikki DAX:in oleellisimmat funktiot. Kyseessä on tuhti tietopaketti, jonka asiat sisäistämällä pääsee raportoinnissa jo todella pitkälle.

Lokakuu

Power BI – raportoinnin perusteet

Tiistai 5.10.2021 klo 14 - 15.30

Power BI:n avulla eri järjestelmien dataa on vaivatonta yhdistää ja siitä saadaan muodostettua visuaalisesti vaikuttavia mittareita ja graafeja.

Koulutuksessa käydään vaihe vaiheelta läpi, mistä Power BI koostuu, kuinka sen kanssa pääsee helposti alkuun ja saat selkeät ohjeet siitä, kuinka voit ottaa Power BI:n maksuttomasti käyttöön.

Sujuvampaa Excelin käyttöä

Tiistai 12.10.2021 klo 14 - 15.30

Tuntuuko Excelin käyttö haastavalta? Käytätkö turhan paljon aikaa yksinkertaisten asioiden tekemiseen? Haluaisitko vahvistaa Excel-osaamistasi ja vapauttaa aikaa muuhun työhön?

Tässä webinaarissa käydään läpi Excelin yleisimpiä kaavoja ja funktoita, luodaan työkirjan listasta taulukko ja suodatetaan ja lajitellaan tietoa.

Power BI – datan visualisointi

Tiistai 26.10.2021 klo 14 - 15.30

Mistä tietää pitäisikö visualisointiin käyttää taulukkoa, pylväsdiagrammia vai löytyisikö Power BI:n custom visuaaleista jotain sopivaa?

Yksiselitteistä säännöstöä ei valitettavasti ole olemassa, mutta tässä koulutuksessa käydään kuitenkin läpi hyödyllisiä vinkkejä siihen, milloin mikäkin visualisointi on sovelias, miten ne kannattaa asetella raporttisivulle ja mistä lähteä liikkeelle värien käytön kanssa.

Syyskuu

Power BI – raportoinnin perusteet

Tiistai 7.9.2021 klo 14 - 15.30

Sujuvampaa Excelin käyttöä