Case 3: Tuttu brändi voi johtaa harhaan
Monesti ajatellaan, että tunnettu yritysbrändi auttaa rekrytoinnissa. Näin joissain tapauksissa onkin, mutta paikallisen näkyvyyden merkitystä ei voi jättää huomiotta. Isot yritykset, joilla on monia toimipisteitä valtakunnallisesti tai maailmanlaajuisesti, sisältävät useita erilaisia yksiköitä ja tehtäviä. Bisnes myös kehittyy ja muuttuu, joten yritysbrändin tuoma mielikuva voi äkkiä olla vanhentunut.
Projektissa oli mukana tunnettu teollinen toimija, joka kertoi, etteivät he saa kunnollisia kesätyöhakemuksia. Järjestimme vierailun ja huomasimme, että paikalliset opiskelijat eivät lainkaan tunnistaneet tätä upeaa työmahdollisuutta ja siksi eivät olleet osanneet hakea töihin. Kun teimme paikallista yksikköä tutuksi pääkohderyhmälle, hakijamäärät nousivat ja hyvistä hakijoista saatiin palkattua useita kesätyöntekijöitä.
Täsmävinkki: Oletko varma, että rekrytoinnin kohderyhmäsi tietävät, mitä paikallinen yksikkö tekee? Yhä henkilökohtaisemmaksi muuttuvalla rekrytointikentällä pelkkä yrityksen nimen tunnistaminen ei riitä.