ATA carnet – passi tavaroillesi väliaikaiseen vientiin
MIKÄ?
ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, joka avulla tavaroita voidaan viedä sopimukseen liittyneisiin maihin tulli- ja verovapaasti korkeintaan yhden vuoden ajaksi. Lyhenne ATA (Admission Temporaire / Temporary Admission) kertoo, että kysymyksessä on tavaroiden väliaikainen maastavienti.
ATA carnet myönnetään luotettavalle hakijalle (yritykselle). ATA carnet´ita myöntävät kussakin sopimukseen liittyneessä maassa hakemuksesta kauppakamarit.
Carnet’lla maahantuodut tavarat on määräajassa (enintään 1 vuosi) jälleenvietävä maasta ja kuljetettava alkuperäiseen lähtömaahan, jossa ATA carnet on palautettava sen myöntäneelle kauppakamarille.
ATA carnet’lla voidaan väliaikaisesti viedä:
- näyttelytavaroita,
- ammatinharjoittamisvälineitä ja
- kaupallisia tavaranäytteitä.
MIKSI?
ATA carnet -järjestelmän tarkoituksena on helpottaa ja yksinkertaistaa edellä mainittujen tavararyhmien osalta noudatettavaa väliaikaista tullivapausmenettelyä siten, että ATA carnet
- korvaa vientiasiakirjat lähtömaassa,
- korvaa väliaikaisessa vientimaassa tarvittavat tulliasiakirjat,
- sisältää kansainvälisesti hyväksyttävän takuun, joka kattaa mahdollisen tullin ja tuontiverot maahan tuotavista tavaroista, ja
- toimii tavaroiden kauttakuljetusasiakirjana.
- palauttaa tavarat lähtömaahan sujuvasti.
MISTÄ?
Saat ATA carnet´n kauppakamarista. Satakunnan kauppakamarin ATA carnet hakemukset käsitellään Helsingin seudun kauppakamarissa.
MITEN?
Täytä sähköinen hakemus ja toimita se kauppakamariisi viisi päivää ennen matkaa. Satakunnan kauppakamarin hakemukset ohjautuvat automaattisesti Helsingin seudun kauppakamarin käsiteltäväksi.
Tarvitsetko apua tai haluatko kysyä lisää?
ATA carnet asioissa auttaa
Helsingin seudun kauppakamarin
Heidi Ikonen, p. 09 2286 0216, heidi.ikonen(a)helsinki.chamber.fi.