AHK-verkosto on portti suomalaisyritysten kansainvälistymiselle

Saksan kauppakamareiden ulkomaanverkosto (AHK, saks. "Auslandshandelskammern") ulottuu 142 toimistoon 92 maassa. Se on maailman tehokkaimpia vientiverkostoja ja se on ollut suomalaisyritysten hyödynnettävissä vuodesta 2017 lähtien.

​​​​​​​Verkostoon kuuluva Saksalais-Suomalainen Kauppakamari on toiminut Helsingistä käsin jo yli 40 vuotta. Sen tehtävänä on tukea sekä saksalaisten että suomalaisten yritysten ulkomaille tähtääviä liiketoimia.

​Asiantuntijat auttavat suomalaisia yrityksiä kilpailuanalyysin ja markkinoillemenostrategian kanssa. He myös hoitavat kylmäsoitot, joilla löydetään yrityksille sopivat asiakkaat ja jakelukumppanit. Palvelua Saksalais-Suomalaiselta Kauppakamarilta saa suomeksi, englanniksi tai saksaksi.

Keskuskauppakamari on Saksan kauppakamareiden keskeinen kumppani Suomessa, ja yhteistyötä tukevat Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM), Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Suomen Yrittäjät (SY) ja Perheyritysten liitto (PL).

Laaja palveluvalikoima

AHK-verkosto tarjoaa konkreettisia palveluita pk-yrityksille, jotka haluavat laajentaa ja kehittää toimintaansa kansainvälisillä markkinoilla. Maankohtainen palveluvalikoima vaihtelee, mutta tyypillisiä palveluita ovat esimerkiksi:

• Markkina-analyysit
  • Yhteistyökumppanien haku (asiakkaat, jakelijat, osaomistajat...)
  • Messupalvelut
  • Laki-, henkilöstö- ja verotuspalvelut

Palveluiden hinnat vaihtelevat kohdemaan mukaan. Palveluiden hankinnassa on mahdollista hyödyntää Team Finland -rahoitusta.

Ota yhteyttä: Mikaela Jaanti, maailmalle@dfhk.fi

Saksan markkinoille Saksan kauppakamariverkoston avulla

Saksa on Suomen tärkein kauppakumppani ja Euroopan suurin markkina-alue. Pääsy Saksan markkinoille antaa merkittävää taloudellista selkärankaa ja uskottavuutta lähteä mille tahansa muulle markkinalle, ja saksalaisen kumppanin kanssa kaukaisemmille markkinoille meno voi onnistua helpommin.

Kauppakamarin jäsenyys on Saksassa pakollista, joten käytännössä kaikki Saksan 3,7 miljoonaa yritystä ovat paikallisen kauppakamarin jäseniä. AHK-verkoston kautta Saksalais-Suomalaisella Kauppakamarilla on pääsy tähän verkostoon – eli käytännössä kaikki 3,7 miljoonaa saksalaisyritystä ovat käden ulottuvilla. Perinteisten kauppakamaritehtävien lisäksi kauppakamarit koordinoivat oppisopimuskoulutusta, edustavat saksalaisten yritysten intressejä ja edistävät kansainvälistä kauppaa. ​​​​​​​

Smart Building -ohjelma tähtää Saksan digimarkkinoille

Vuonna 2016 perustetun saksalais-suomalaisen digikumppanuushankkeen tavoitteena on auttaa suomalaisia yrityksiä Saksan valtaville digimarkkinoille tuomalla molempien maiden yrityksiä saman pöydän ääreen.
Ensimmäinen ohjelma vuosina 2017-2018 keskittyi Industrie 4.0:aan ja johti yli 400 tapaamiseen saksalaisyritysten kanssa.

Nyt alkava Smart Building -ohjelma keskittyy Saksan rakennusalan digitalisointitarpeisiin. Saksan rakennuskanta on Euroopan suurimpia, ja maan kasvavilta älyrakennus- ja älyrakentamismarkkinoilta löytyy mahdollisuuksia suomalaisyrityksille.

Mukaan otetaan enintään 7 suomalaisyritystä, joilla on osaamista rakennusalan digitalisoinnissa. Ohjelmassa on vielä kahdelle yritykselle paikka vapaana.

​​​​​​​Mikäli kiinnostuit, ota yhteyttä Oliver Boldtiin, oliver.boldt@dfhk.fi
2018 pidetyn Saksa-tilaisuuden materiaalit tästä