Riippumattomat hallitusjäsenet lisäsivät hallitustyöskentelyn systemaattisuutta

Petra Piironen
Pohjanmaan Hallituspartnerit ry

”Riippumattomat hallitusjäsenet ovat tuoneet mukanaan myös kaivattua laatikon ulkopuolelta -ajattelua sekä sparrausapua minulle toimitusjohtajana. Toimitusjohtajan työ on lopultakin melko yksinäistä tekemistä, mutta strategian kirkastuessa on päätöksiä ollut helpompi tehdä, kun on selkeä suunta ja tukeva selkänoja.”

Vesivahinkojen kartoituksiin ja korjauksiin avaimet käteen -periaatteella erikoistunut VV-Kuivaus Oy on yrityksen nuoresta iästä huolimatta kasvanut voimakkaasti. Vuonna 2013 neljän kaveruksen perustama yritys halusi tarjota asiakaslähtöisempää palvelua, mitä markkinoilla oli tarjolla. Kaikki omistajayrittäjät ovat edelleen aktiivisesti operatiivisessa työssä mukana ja yrittäjistä toimitusjohtajaksi valittiin Janne Haapamäki.

Yrityksen perustamisvaiheessa haluttiin käyttää mukana ulkopuolista sparraajaa, ja jo ensimmäisen toimintavuoden aikana hallitukseen tuli ensimmäinen riippumaton hallituksen jäsen. Haapamäki luonnehtii tuolloin hallituksen jäseneksi tulleen Timo Maunulan tuoneen hallitustyöskentelyyn muun muassa kaivattua systemaattisuutta ja ryhtiä.

Yritys on kehittynyt ja kasvanut vajaassa kymmenessä vuodessa merkittävästi toimien nykyisin kuudella paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Samalla osaamistarpeet hallitustyöskentelyssä ovat kasvaneet. Vuonna 2018 VV-Kuivaus Oy käynnisti Pohjanmaan Hallituspartnereiden kautta haun yrityksen hallituksen täydentämiseksi. Hallitukseen tuli Jari Lehtineva, jolla on erityisesti kokemusta strategiatyöstä ja Timo Maunulan tapaan vahvat verkostot. Verkostojen merkitys on yrityselämässä huomattava, sillä kaikkea ei tarvitse itse osata ja tietää, vaan voi hyödyntää verkostojen voimaa.

-Jari ja Timo ovat tuoneet mukanaan myös kaivattua laatikon ulkopuolelta -ajattelua sekä sparrausapua minulle toimitusjohtajana, Haapamäki sanoo. -Toimitusjohtajan työ on lopultakin melko yksinäistä tekemistä, mutta strategian kirkastuessa on päätöksiä ollut helpompi tehdä, kun on selkeä suunta ja tukeva selkänoja, hän jatkaa. Hallituksen kokousten ulkopuolella pidetyt sparrailutuokiot hallituksen jäsenten kanssa ovat tukeneet toimitusjohtajan työtehtävässä onnistumista.

Strategian esilläpitäminen osaksi normaalia arkea

VV-Kuivauksessa on strategiatyötä tehty systemaattisesti vuodesta 2015 alkaen. Matkan varrella työ on laajentunut ja siihen on tullut lisää uusia kulmia. Palveluliiketoiminnan kehittämisen lisäksi henkilöstöön on alettu kiinnittämään erityistä huomiota. Strategia on tuotu julkiseksi niin asiakkaille kuin henkilökunnalle osaksi arkea muistuttamaan siitä, mitä tehdään ja miksi.  -Vääriä päätöksiä ei tule myöskään pelätä, vaan rohkeasti tarpeen tullen vaihdetaan suuntaa, mikäli valittu suunta ei toimi.

Koronapandemia on ollut opettavaista aikaa, jolloin hallitus kokoontui normaalia kokousrytmiä tiheämmin ja riskienhallintaan tuli uusi elementti, mitä tuskin oli monessakaan yrityksessä ennen nähty todellisena uhkana. Oli myös hyvä huomata tämän maailmanlaajuisen kriisin aikana, että lisäpanostaminen henkilöstöön on ollut hyvä strateginen päätös. -Meille henkilökunta on merkittävä voimavara ja meidän tehtävänämme on työnantajana tukea ihmisten jaksamista sekä antaa uskoa eteenpäin, kun kaikki olimme uuden tuntemattoman edessä. Yrityksessä otettiin koronan myötä käyttöön toimitusjohtajan henkilökunnalle tekemä videotervehdys yhtenä keinona viestintään aikana, jolloin fyysisiä kohtaamisia rajoitettiin.

Jutun kirjoittaja on Petra Piironen Pohjanmaan Hallituspartnerit ry:stä

Artikkelikuvassa vasemmalta omistajayrittäjät Mika Rantala, Janne Haapamäki, Timo Tammela ja Juhani Rantala