Granite Devices vahvisti hallitustaan kahdella hallituspartnerilla

Hallituspartnerit Tampere

Granite Devices Oy perustettiin vuonna 2015, minkä jälkeen yritys on kasvanut kovaa vauhtia.Vuoden 2021 alussa rekrytoitiin ensimmäiset riippumattomat hallitusjäsenet vahvistamaan yrityksen liiketoimintaosaamista.

Granite Devices Oy on Tampereella toimiva elektroniikkaan ja komponentteihin erikoistunut kasvuyritys. Harrastuksesta alkunsa saanut idea muuttui liiketoiminnaksi kun Granite Devices Oy perustettiin vuonna 2015. Sen jälkeen yritys on kasvanut kovaa vauhtia. Vuoden 2021 alussa rekrytoitiin ensimmäiset riippumattomat hallitusjäsenet vahvistamaan yrityksen liiketoimintaosaamista.

Ajatus yrityksen perustamisesta alkoi itää vuonna 2006 kun Tero Kontkanen, yksi yrityksen perustajista, tarvitsi CNC-harrastusprojektissaan teollisuudesta tuttuja servomoottorikäyttöjä. Markkinoilla tuolloin saatavilla olevat ratkaisut olivat hänen mielestään hankalia ja joustamattomia käyttää. Niinpä hän näki paremmaksi vaihtoehdoksi rakentaa tarvitsemansa tuotteen itse.

Granite Devicesin liikevaihto on kasvanut noin kuuden vuoden aikana yli 26-kertaiseksi. Vuoden 2020 liikevaihto oli 6,4 miljoonaa euroa nousten edellisestä vuodesta 693,8 prosenttia. Tilikauden tulos oli 1,5 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti oli 27,7. Yhtiön omavaraisuusaste oli 57,2 prosenttia. Yrityksen tuotteita viedään noin 55 maahan ja se työllistää noin 20 henkilöä.

Meillä ei ollut ennestään kattavaa kokemusta muiden yritysten vastaavista kasvuvaiheista.

Yhtiön menestyneimmäksi tuotteeksi on noussut eSport -kilpa-ajajien keskuudessa teknologiajohtajan valtikkaa pitävä Simucube-tuote. Simucubea käytetään kilpa-ajosimulaattoreissa voimapalautetta antavana ohjauspyöränä. Voimapalaute tuotetaan räätälöidyllä suoravetoisella teollisuuden servomoottorilla.

Osaava hallitus hallitun kasvun tukena

Yrityksen johto tunnisti tarpeen hankkia lisää kokemusta kasvuyrityksen tulevaisuuden suunnitteluun. Sitä löytyi Hallituspartnereista. Hallituspartnerien jäsenvälityspalvelun ehdottamien hallitusjäsenehdokkaiden joukosta valittiin Harri Mäkitie, joka oli entuudestaan tuttu ja Sami Somero, joka toimii myös Hallituspartnerien hallituksen puheenjohtajana.

– ”Meillä on nuori yritys ja nuoret yrittäjät. Emme olleet toimineet tätä ennen yrittäjinä tämän kokoisessa kasvuyhtiössä, eikä meillä ollut ennestään kattavaa kokemusta muiden yritysten vastaavista kasvuvaiheista. Kokeneet hallitusjäsenet voivat valaista meitä siinä miten ohjata yritystä oikeille raiteille ja myös pitää se oikeilla raiteilla. Haimme yleiskokemusta ja osaamista teknologia-alalta, jossa tehdään ohjelmistoja ja tekniikkaa. Hakijoiden henkilökohtaisten arvomaailmojen sopivuus joukkoomme painoivat paljon valintaa tehtäessä”, perustaja ja hallituksen jäsen Tero Kontkanen kertoo.

HHJ-kurssilla näimme, että hallituksen vahvistaminen riippumattomilla jäsenillä voi hyödyttää myös Granite Devicesia.

Ajatus riippumattomien hallitusjäsenten rekrytoinnista iti pikku hiljaa, ja päätös kypsyi HHJ-kurssilla.

– ”Osallistuimme toimitusjohtajamme Hannu Harjun kanssa HHJ-kurssille, jonka aikana näimme, että hallituksen vahvistaminen riippumattomilla jäsenillä voi hyödyttää myös Granite Devicesia. Kurssilla kuulimme myös Hallituspartnereista, ja aika pian kurssin jälkeen käynnistimme hallitusjäsenten hankinnan.

Hakijoiden henkilökohtaisten arvomaailmojen sopivuus joukkoomme painoivat paljon valintaa tehtäessä.

Tero Kontkanen toteaa, että Hallituspartnereita oli helppo lähestyä, ja kokemus välitystoimeksiannon toteutuksesta oli positiivinen: asiakkaan toiveita kuunneltiin ja toimeksianto hoidettiin nopeasti muutaman viikon kuluessa. Noin 12 henkilön joukosta löydettiin uudet hallitusjäsenet, ja heidän joukostaan olisi voinut valita muitakin kuin he, jotka tulivat valituiksi.

– ”Hallituspartnereilta tuli kaksi henkilöä meitä haastattelemaan. Mielestäni he ymmärsivät tarpeemme hyvin, ja pian haastattelun jälkeen saimme listan heidän suosittelemistaan henkilöistä. Suositeltujen henkilöiden haastattelun ja henkilövalinnat hoidimme itse.

Rekrytointiprosessin kustannuksistakin jäi hyvä jälkimaku:

– ”Hallituspartnereiden jäsenvälityspalvelua kannatti käyttää myös hinnoittelu vuoksi. Palvelu ei ole niin sanotusti hinnalla pilattu.”

Lisää tietoa Granite Devicesista löydät täältä.